Brett Scott is journalist, activist, monetair antropoloog en voormalig broker. Hij is auteur van The Heretic’s Guide to Global Finance: Hacking the Future of Money (2013).
Meer over Brett ScottCloudmoney
De strijd om cash, credit en crypto
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789047013099Samenvatting
Big Tech en Big Finance hebben groot belang bij de digitalisering van geld, onthult journalist Brett Scott in 'Cloudmoney'. Er woedt een 'war on cash'. In dit spraakmakende boek legt Scott haarfijn bloot wat de verschillende vormen van geld van elkaar onderscheidt – op technisch, politiek en cultureel vlak – en wat de gevolgen van deze ‘war on cash’ zijn voor de samenleving.
Want wie onze digitale voetafdruk beheert, beheert ons leven; en wie ons de toegang tot ons geld kan ontzeggen, kan ons onze vrijheid ontnemen. Wie halen de meeste winst uit een cashloze samenleving en wie raken erdoor op achterstand? Betekent het einde van cash ook het einde van privacy? En hoe ver zijn we nou echt verwijderd van een toekomst in de cloud?
Wat gebeurt er als alles van waarde traceerbaar is? Brett Scott duikt in de verschillende vormen van geld en laat zien wat de strijd om cash, credit en crypto betekent voor de samenleving.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 13
1 Het zenuwstelsel 30
2 De oorlog tegen cash 43
3 De reus op de berg 65
4 Digitale fiches 82
5 De bankfichesamenleving 101
6 Big Brother. Big Bouncer. Big Butler 120
7 De onnatuurlijke vooruitgang van ‘een snel
veranderende wereld’ 141
8 Een nieuwe skin 155
9 Sherlock Holmes en de curieuze zaak van het dataspook 174
10 Clash van de leviathans 195
11 Een paranormale zoektocht naar het spook bitcoin 209
12 De politieke stammen van cyber-Kowloon 234
13 Het kapen van de kapers 251
Conclusie 272
Dankwoord 290
Noten 292
Verantwoording 303
Register 304
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan