De kunst van het opsporen
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789047302469Samenvatting
De kunst van het opsporen geeft je een unieke kijk in het uitdagende en dynamische vak van opsporen. Wat is rechercheren? Hoe bouw je een bewijsbaar verhaal op? Welke rol spelen scenario’s tijdens je onderzoek? Met welke partners werk je samen? Hoe leg je bevindingen vast in een proces-verbaal? En wat gebeurt er vervolgens met je dossier? Al deze vragen (en antwoorden) komen aan bod in dit boek.
Dit boek biedt zowel een wetenschappelijke als praktische kijk op de kern van recherchewerk. Met scenario-denken en het ontwikkelen van je onderzoekende vermogen komen we tot de juiste vragen en sterkere analyses.
Dit boek is geschikt voor zowel beginnende als ervaren rechercheurs en voor iedereen met interesse in het recherchevak. Samenwerking, kritische reflectie en de balans tussen intuïtie en analytisch denken staan centraal. Elk hoofdstuk behandelt een essentiële stap in waarheidsvinding en geeft tools voor een objectieve en gestructureerde aanpak. Ideaal voor onderwijs én praktijk.
De auteurs brengen kennis en kunde vanuit wetenschap, praktijk en onderwijs samen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Rechercheren: wat is dat?
2 Wat wil je met opsporen bereiken?
3 Wat is nodig om je onderzoekend vermogen als rechercheur te ontwikkelen?
4 Hoe krijg je een bewijsbaar verhaal?
5 Hoe doe je een opsporingsonderzoek?
6 Hoe pas je de opsporingscyclus toe in de praktijk?
7 Samenwerken: hoe pak je dat aan en wie kom je tegen?
8 Scenariogericht werken: wat zijn bruikbare methodes en handvatten?
9 Op welke wijze doe je verslag van recherchewerk?
10 Waarom is taal zo belangrijk bij opsporen?
11 Dossiers naar het Openbaar Ministerie: hoe gaat het verder?
12 Technologische ontwikkelingen belicht
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan