Lees verder
Joseph Stiglitz is een van de belangrijkste economen ter wereld. Na ene lange wetenschappelijke loopbaan was hij voorzitter van de Raad van Economisch Adviseurs van oud-president Clinton en van 1997 tot 1999 chef-econoom bij de Wereldbank.
Meer over Joseph StiglitzVrije val
Vrije markten en het falen van de wereldeconomie
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789049103354Samenvatting
'De huidige wereldwijde economische crisis is grotendeels veroorzaakt door de Verenigde Staten.' In dit openhartige en indringende boek laat Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz zien hoe het slechte economische beleid van de Verenigde Staten ertoe leidde dat de wereldmarkt in elkaar stortte, waarna ze met een in elkaar geflanste, lukrake en nutteloze oplossing kwamen.
Puttend uit zijn academische ervaring, zijn jaren als topadviseur voor de Amerikaanse regering en de Wereldbank en zijn recente aanstelling als economisch adviseur voor de Verenigde Naties, deelt Stiglitz zijn aanbevelingen waar hij tijdens zijn hele loopbaan voor heeft gestreden: het herstellen van de balans tussen marktwerking en ingrijpen van de overheid. Op naar een gezond 'crisis-proof' financieel systeem.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Joseph Stiglitz
Inhoudsopgave
Woord van dank
1. Een crisis in wording
2. De vrije val en de nasleep
3. Een tekortschietend antwoord
4. Hypotheekzwendel
5. De grote Amerikaanse bankroof
6. Hebzucht overwint behoedzaamheid
7. Een nieuwe kapitalistische orde
8. Van wereldwijd herstel naar wereldwijde welvaart
9. Economie hervormen
10. Naar een nieuwe samenleving
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan