Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Professioneel schrijven

Handleiding voor creatief en overtuigend schrijven

Paperback Nederlands 2007 2e druk 9789052615899
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Een lezer wil dat een tekst gestructureerd, boeiend en overtuigend is. Maar hoe zorgt u daar als schrijver voor? Waar haalt u inspiratie vandaan? Hoe past u creatieve denk- en schrijftechnieken toe om in korte tijd pakkende en begrijpelijke teksten te schrijven? Hoe genereert u ideeën en hoe krijgt u ze op papier? Hoe hanteert u verschillende stijlen en genres efficiënt en effectief? Op deze en andere vragen geeft 'Professioneel schrijven een antwoord.

Deze tweede herziene druk is geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met het Spellingbesluit-2005. U krijgt extra tips en methodieken voor onder meer overtuigend schrijven en het schrijfproces. Speciale onderwerpen zijn:
- Werken vanuit vijf succesfactoren;
- Schrijven in vijf fasen: efficiënt van idee tot definitieve tekst;
- Schrijfblokkades overwinnen en creatieve technieken inzetten;
- Een toegankelijke structuur ontwerpen en boeiend formuleren;
- Rapporten, persberichten, artikelen, brochures en jaarverslagen schrijven.

Specificaties

ISBN13:9789052615899
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:28-9-2011

Expertrecensies (1)

recensie
Professioneel schrijven
Jaap Hollaar | 15 april 2008
De auteurs Ed Grubben en Jan Vriens geven in 'Professioneel schrijven' vele tips en methodieken voor onder meer overtuigend schrijven en het schrijfproces. Tips die we allemaal kunnen gebruiken. We hebben immers allen onbewust een eigen schrijfstrategie opgebouwd. Van deletefreak, perfectieschrijver, potloodeter, alineaplakker, woordenrijger tot redacteur.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
4 stemmen
2
1
1
0
0

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Dertig eieren voor het meesterwerk
Ger Post 27 november 2013 Hoe komt iemand tot een meesterwerk? 161 antwoorden, van het nemen van amfetamine tot laxerende middelen. En van vijftig koppen koffie tot een bodempje van dertig eieren.

Over Ed Grubben

Ed Grubben schreef meerdere boeken over schrijven en begeleidde auteurs bij het schrijven van managementboeken en artikelen. Hij was jarenlang partner en directeur bij een trainings- en adviesbureau en werkt sinds 2005 vanuit zijn eigen bureau. Ed ondersteunt organisaties, teams en individuen bij vraagstukken over ontwikkeling, leiderschap, persoonlijke effectiviteit, adviesvaardigheden, samenwerking en communicatie. Mensen met meer plezier betere teksten laten schrijven is vanaf zijn eerste werkdag een grote passie. Hij helpt profit- en non-profitorganisaties om een professionele schrijfcultuur te realiseren. Ed coacht schrijvers  en verzorgt trainingen over Spot-on schrijven. Daarbij staan diverse tekstoorten centraal staan zoals: artikelen, blogs, rapporten, beleidsteksten, offertes, e-mails  en handleidingen. De afgelopen jaren verzorgde hij regelmatig maatwerk-trainingen voor tenderschrijvers en managers om de slagingskans van tenders te vergroten.  

Andere boeken door Ed Grubben

Over Jan Vriens

Als adviseur en facilitator begeleidt Jan organisaties en medewerkers in het ontwikkelen van talent en het halen van resultaat. Dat is voor hem mooi werk. Jan werkt graag in verbinding en is vernieuwend, prikkelend en respectvol. Met waardering voor wat er is, gericht op de volgende stap. Jan combineert een aantal jaren Leadership en Development functies binnen de financiële dienstverlening met zijn ervaring als zelfstandig trainer/adviseur binnen overheid en zakelijke en financiële dienstverlening. Mensen typeren Jan als iemand die goed kan luisteren en een scherpe analyse van de context maakt. Altijd met een vleug humor en verfrissende metaforen. Hij vindt zijn weg in ingewikkelde inhoud en heeft oog voor wat er boven en onder tafel speelt.

Andere boeken door Jan Vriens

Inhoudsopgave

Inleiding:
Succesfactor 1: denk creatief
Succesfactor 2: wees meester over uw schrijfproces
Succesfactor 3: denk geregeld met het hoofd van uw lezer
Succesfactor 4: scoor met de tekstsoort
Succesfactor 5: kom uit de ivoren toren
Checklist vijf succesfactoren

Deel 1 - Schrijven in vijf fasen

1. Bepaal uw context
2. Bepaal uw boodschap
3. Zet uw boodschap op papier
4. Maak een tekst communicatief
5. Maak uw tekst definitief

Deel 2 - Vijf genres

6. Het rapport en de omvangrijke publicatie
7. Het persbericht
8. Het artikel
9. De brochure
10. Het jaarverslag

En toen…
Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Professioneel schrijven