De opmars van deskundigen
Souffleurs van de samenleving
Ingenaaid Nederlands 2002 1e druk 9789053565070Samenvatting
Deskundigen beleven hoogtijdagen. Hun rol in de samenleving wordt zo dominant dat we volgens sommigen op een expertocratie afstevenen. Tegelijkertijd neemt het vertrouwen in deskundigen af, zeker waar hun uitspraken ons direct raken, zoals bij het inschatten van gezondheids- en veiligheidsrisico'. Maar wie het ongelijk van een expert wil aantonen, komt onvermijdelijk terecht bij een andere expert.
Toch begint er iets te veranderen. De deskundige die als een soort rechter het laatste woord heeft, is op zijn retour. Steeds meer worden deskundigen gezien als wetenschappelijke hulptroepen die door belangengroepen kunnen worden gemobiliseerd. Deskundigheid wordt zo een instrument in het democratisch proces.
Het hoe en waarom van deze ontwikkeling wordt geïllustreerd met voorbeelden uit uiteenlopende wetenschapsgebieden als de opvoedkunde, de forensische psychiatrie, de statistiek, de meteorologie en de landbouw. Enkele actuele voorbeelden laten zien hoe deskundigen zich steeds meer profileren als veelstemmige belangenbehartigers. De laatste jaren zien we de deskundige zelfs uitgroeien tot mediafenomeen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: De maatschappelijke rol van experts in historisch perspectief
Rienk Vermij - De vroegmoderne wiskundige als proto-deskundige
Karel Davids - de aartsvader der deskundigen: Jan Hendrik van Swinden tussen wetenschap, politiek en maatschappij
Geert Vanpaemel - Het getal regeert de wereld: Adolphe Quetelet en de wetten van de samenleving
Frans van Lunteren - Geïnstitutionaliseerde deskundigheid: Buys Ballot en het KNMI
Jessica Slijkhuis - Recht van spreken in het spreken van recht: Nederlandse psychiaters en het strafrecht rond 1900
Harry Lintsen en Rienk Vermij - Ingenieurs en het streven naar technocratie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan