Gary Hamel is gastdocent Strategisch en Internationaal Management aan de London Business School, medeoprichter van Strategos, een internationale consultancyorganisatie en directeur van het Management Innovation Lab.
Meer over de auteursDe strijd om de toekomst
Baanbrekende strategieen voor marktleiderschap en het creëren van nieuwe markten
Gebonden Nederlands 2002 1e druk 9789055940165Samenvatting
Bedrijven moeten ontsnappen uit de tredmolen van herstructureringen door nieuwe markten te creëren. Dit kunnen zij doen door de regels van het spel te veranderen in een bestaande bedrijfstak, de grenzen van de bedrijfstak te verleggen door nieuwe toepassingen te bedenken van bestaande producten, of door geheel nieuwe bedrijfstakken te creëren. Dit proces verloopt in drie stappen.
1. Allereerst wordt gestreden om het intellectuele leiderschap en de daarvoor benodigde vooruitziende blik. Op basis van de eigen 'kerncompetenties' en toekomstige behoeften van de klanten proberen bedrijven de beste inschatting te maken over de richting en vorm van de toekomstige bedrijfstak. Doel is het verkrijgen van een zo groot mogelijk kansaandeel, het geheel van de toekomstige mogelijkheden waartoe een bedrijf toegang zou kunnen krijgen. Het bedrijf met de beste vooruitziende blik heeft de beste kansen om een leiderspositie in te nemen.
2. Op basis hiervan worden vervolgens ambitieuze strategische doelen gesteld en wordt een blauwdruk gemaakt van de manier waarop de droom tot werkelijkheid gemaakt kan worden. In deze fase worden tevens nieuwe kerncompetenties gedefinieerd en opgebouwd.
3. Ten slotte wordt het traject afgerond met de strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel.
Dit strategieproces is de verantwoordelijkheid van de concernleiding en kan niet uitsluitend aan business units worden overgelaten. Omdat kerncompetenties de grenzen van business units overschrijden en over diverse business units verspreid liggen, missen die het overzicht dat nodig is om de markten van de toekomst te definiëren. Daarnaast beschikken business units vanwege hun nadruk op korte-termijnwinsten niet over de lange adem die vereist is in de strijd om de toekomst.
Specificaties
Lezersrecensies
Over C.K. Prahalad
Inhoudsopgave
2. Waarin de strijd om de toekomst verschilt met die van het heden
3. Leren vergeten
4. De strijd om de meest vooruiziende blik
5. Strategische architectuur
6. Strategie als stretch
7. Strategie als hefboom
8. De strijd om de vorm van de toekomst
9. Toegangswegen naar de toekomst aanleggen
10. De kerncompetentie-kijk ingang doen vinden
11. De toekomst veilig stellen
12. Anders denken
Noten
Bibliografie
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan