Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De strijd om de toekomst

Baanbrekende strategieen voor marktleiderschap en het creëren van nieuwe markten

Gebonden Nederlands 2002 1e druk 9789055940165
10
Voormalig top 10Totaal 2 dagen
Voormalig top 100Totaal 363 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Bedrijven moeten ontsnappen uit de tredmolen van herstructureringen door nieuwe markten te creëren. Dit kunnen zij doen door de regels van het spel te veranderen in een bestaande bedrijfstak, de grenzen van de bedrijfstak te verleggen door nieuwe toepassingen te bedenken van bestaande producten, of door geheel nieuwe bedrijfstakken te creëren. Dit proces verloopt in drie stappen.

1. Allereerst wordt gestreden om het intellectuele leiderschap en de daarvoor benodigde vooruitziende blik. Op basis van de eigen 'kerncompetenties' en toekomstige behoeften van de klanten proberen bedrijven de beste inschatting te maken over de richting en vorm van de toekomstige bedrijfstak. Doel is het verkrijgen van een zo groot mogelijk kansaandeel, het geheel van de toekomstige mogelijkheden waartoe een bedrijf toegang zou kunnen krijgen. Het bedrijf met de beste vooruitziende blik heeft de beste kansen om een leiderspositie in te nemen.
2. Op basis hiervan worden vervolgens ambitieuze strategische doelen gesteld en wordt een blauwdruk gemaakt van de manier waarop de droom tot werkelijkheid gemaakt kan worden. In deze fase worden tevens nieuwe kerncompetenties gedefinieerd en opgebouwd.
3. Ten slotte wordt het traject afgerond met de strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel.

Dit strategieproces is de verantwoordelijkheid van de concernleiding en kan niet uitsluitend aan business units worden overgelaten. Omdat kerncompetenties de grenzen van business units overschrijden en over diverse business units verspreid liggen, missen die het overzicht dat nodig is om de markten van de toekomst te definiëren. Daarnaast beschikken business units vanwege hun nadruk op korte-termijnwinsten niet over de lange adem die vereist is in de strijd om de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789055940165
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:328
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:1-7-1994
ISSN:

Lezersrecensies

4.2 van de 5
13 stemmen
5
6
2
0
0

Over Gary Hamel

Gary Hamel is gastdocent Strategisch en Internationaal Management aan de London Business School, medeoprichter van Strategos, een internationale consultancyorganisatie en directeur van het Management Innovation Lab. Hij schreef eerder de bestsellers 'De strijd om de toekomst' (met C.K. Prahalad) en 'Leading the revolution' en heeft vele artikelen gepubliceerd, onder meer in Harvard Business Review, Wall Street Journal en The Financial Times.

Andere boeken door Gary Hamel

Over C.K. Prahalad

Coimbatore Krishnarao Prahalad (1941-2010), meestal C.K. Prahalad genoemd, was Distinguished Professor of Strategy aan de University of Michigan Business School. De London Times, de Financial Times, Business Week én de Thinkers50 hebben hem uitgeroepen tot de nummer één managementgoeroe ter wereld.

Andere boeken door C.K. Prahalad

Inhoudsopgave

1. Stap uit de tredmolen
2. Waarin de strijd om de toekomst verschilt met die van het heden
3. Leren vergeten
4. De strijd om de meest vooruiziende blik
5. Strategische architectuur
6. Strategie als stretch
7. Strategie als hefboom
8. De strijd om de vorm van de toekomst
9. Toegangswegen naar de toekomst aanleggen
10. De kerncompetentie-kijk ingang doen vinden
11. De toekomst veilig stellen
12. Anders denken

Noten
Bibliografie
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De strijd om de toekomst