
Lees verder
Om te overleven in een moordende concurrentiestrijd dienen ondernemingen hun strategische focus fundamenteel te wijzigen. Succes hangt niet alleen af van het vasthouden aan een concurrentievoordeel door een statische, lange-termijnstrategie, maar van het uitstippelen van een dynamische strategie voor het creëren, vernietigen en het opnieuw creëren van tijdelijke voordelen. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit hyperconcurrerende bedrijfstakken voor computers, software, auto's, luchtvaart, speelgoed en frisdrank laat D'Aveni zien hoe hyperconcurrerende ondernemingen succes hebben in dynamische markten door de status quo te ontwrichten en een voortdurende reeks tijdelijke voordelen te creëren. Deze ondernemingen nemen het initiatief onder gebruikmaking van een serie strategieën die D'Aveni de nieuwe 7-S'en noemt:
1. Superieure satisfactie (stakeholder satisfaction)
2. Strategische voorspellingen (soothsaying)
3. Snelheid (speed)
4. Surprises waarmee de concurrentie wordt overrompeld(surprise)
5. Spelregels wijzigen (shifting rules)
6. Signaleren van strategische intenties (signaling)
7. Simultane en sequentiële strategische zetten (simultaneous/sequential strategic thrusts)
Concurrenten binden de strijd aan in vier arena' s: 'prijs en kwaliteit', 'timing en know-how', 'opbouwen/binnenvallen van bolwerken' en 'financiële reserves'. D'Aveni onthult de strategische manoeuvres, de zetten en tegenzetten, die benodigd zijn voor het behalen en behouden van concurrentievoordeel.