Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)
VOORDEEL - 74% korting

Hyperconcurrentie

Strategische manoeuvres voor het behalen en behouden van concurrentievoordeel

Gebonden Nederlands 1998 1e druk 9789055940615
Voormalig top 100Totaal 27 dagen
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 74% korting

Samenvatting

Om te overleven in een moordende concurrentiestrijd dienen ondernemingen hun strategische focus fundamenteel te wijzigen. Succes hangt niet alleen af van het vasthouden aan een concurrentievoordeel door een statische, lange-termijnstrategie, maar van het uitstippelen van een dynamische strategie voor het creëren, vernietigen en het opnieuw creëren van tijdelijke voordelen. Aan de hand van talrijke voorbeelden uit hyperconcurrerende bedrijfstakken voor computers, software, auto's, luchtvaart, speelgoed en frisdrank laat D'Aveni zien hoe hyperconcurrerende ondernemingen succes hebben in dynamische markten door de status quo te ontwrichten en een voortdurende reeks tijdelijke voordelen te creëren. Deze ondernemingen nemen het initiatief onder gebruikmaking van een serie strategieën die D'Aveni de nieuwe 7-S'en noemt:
1. Superieure satisfactie (stakeholder satisfaction)
2. Strategische voorspellingen (soothsaying)
3. Snelheid (speed)
4. Surprises waarmee de concurrentie wordt overrompeld(surprise)
5. Spelregels wijzigen (shifting rules)
6. Signaleren van strategische intenties (signaling)
7. Simultane en sequentiële strategische zetten (simultaneous/sequential strategic thrusts)
Concurrenten binden de strijd aan in vier arena' s: 'prijs en kwaliteit', 'timing en know-how', 'opbouwen/binnenvallen van bolwerken' en 'financiële reserves'. D'Aveni onthult de strategische manoeuvres, de zetten en tegenzetten, die benodigd zijn voor het behalen en behouden van concurrentievoordeel.

Specificaties

ISBN13:9789055940615
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:352
Uitgever:Scriptum
Druk:1
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Hypercompetition
Hans Strikwerda | 19 september 2008
Naast bekende strategen als Ansoff, Porter, Prahalad & Hamel is er Richard D’Aveni, hoogleraar aan de Amerikaanse Tuck School of Business van Darmouth University. Hetzelfde niveau, maar helaas minder bekend. D’Aveni is vooral bekend geworden door zijn boek Hypercompetition uit 1994, in het Nederlands verschenen onder de titel Hyperconcurrentie. In 2001 verscheen zijn tweede boek: Strategic Supremacy. Wat maakt D’Aveni anders dan de andere bekende strategen? Dat is zijn centrale stelling die luidt dat er voor ondernemingen geen voor de langere termijn houdbare strategische voordelen bestaan.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
2 stemmen
1
1
0
0
0

Inhoudsopgave

Voorwoord
Woord vooraf door de auteur
Inleiding

Deel 1 - Hyperconcurrentie en escalatie tot volmaakte concurrentie in vier arena's

1. Hoe bedrijven concurrenten voorbijstreven met voordelen van kosten en kwaliteit
2. Hoe bedrijven concurrenten voorbijstreven met voordelen van timing en knowhow
3. hoe bedrijven concurrenten te slim af zijn die bolwerken hebben opgebouwd met t'tredingsbarrières
4. hoe bedrijven rivalen verslaan dankzij financiële reserves
5. Nieuw analytisch gereedschap

Deel 2 - Implicaties van niet-duurzame voordelen

6. De aard van hyperconcurrentie: wat is hyperconcurrentie en waarom vindt die plaats
7. Leven met hyperconcurrentie: de Nieuwe 7-S'en

Deel 3 - Markten ontwrichten en het initiatief nemen met behulp van de Nieuwe 7-S en

8. Ontwrichten met de nieuwe 7-S en
9. De Nieuwe 7-S'en: nieuwe analytische gereedschappen om het initiatief te nemen

Deel 4 De opkomst van een nieuwe Amerikaanse ideologie

10. Kunnen bedrijven door samenwerking de hyperconcurrentie ontvluchten?
11. Conclusie: de wapen r'p

Bijlage: Antirustbeleid in de noodzaak tot een fundamentele verandering in de Amerikaanse ideologie
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hyperconcurrentie