Pim Elfferich is een communicatieman pur sang, met een voorliefde voor interne communicatie.
Meer over Pim ElfferichBaas boven baas (m/v)
Scoren met excellente interne communicatie
Paperback Nederlands 2008 9789058710895Samenvatting
Het financiële consultancybureau Watson Wyatt doet jaarlijks onderzoek naar de interne communicatie van bedrijven. En elk jaar weer levert dat dezelfde conclusie op: organisaties die hun interne communicatie goed voor elkaar hebben, presteren beter, zowel in aandeelhouderswaarde, in winstgevendheid als in medewerkertevredenheid.
Als bedrijf kunt u zich dus onderscheiden en concurrentievoordeel behalen door goede interne communicatie. Maar hoe doet u dat? Hoe ontwikkelt u die 'communicatiesensitiviteit' bij de top, de managers en de medewerkers van uw bedrijf of organisatie? Want ook al kennen de meeste organisaties het cruciale belang van goede interne communicatie, toch is de interne communicatiestrategie van de ene onderneming veel succesvoller dan die van de andere. Wat is daarvoor de verklaring en wat voor lessen zijn daaruit te trekken? Waarin schuilt het kennelijk weerbarstige karakter van communicatie binnen organisaties?
'Baas boven baas (m/v)' schept licht in de duisternis. Auteur en communicatiedeskundige Pim Elfferich heeft bovengenoemde vragen namelijk voorgelegd aan een brede en eminente groep ervaringsdeskundigen, topmanagers, middelmanagers en communicatiespecialisten van een groot aantal bedrijven waaronder CSU, Tempo-Team, Zwitserleven en de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Bovendien heeft hij een HR-professional en twee 'ras'communicatieprofessionals gevraagd hun licht over het onderwerp interne communicatie te laten schijnen: Nini Feringa (Yacht), Marja Ruigrok (Ruigrok | NetPanel) en Chris Roelen (Lionfish Organisatiecommunicatie).
Deze grondige en professionele aanpak maakt van 'Baas boven baas (m/v)' een uniek document, een boek dat gewoon niet mag ontbreken in de kast van de manager die zijn bedrijf serieus neemt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1
Introductie
Thema 1: De rol van het topmanagement
smaakmakers van visie en strategie
Thema 2: De cruciale rol van het middenkader
meertalige duizendpoten
Thema 3: Werelden van verschil tussen top- en middenmanagement
over vergezichten en kleinschalig managen
Thema 4: De invloed van het communicatieklimaat
zó zijn onze manieren
Thema 5: Het belang van duidelijkheid over de koers van de organisatie
als je de doelen niet kent, is het lastig scoren
Thema 6: Duidelijkheid vanuit het perspectief van het topmanagement
artist impressions en kengetallen
Thema 7: Duidelijkheid vanuit het perspectief van middelmanagers
detailtekeningen en acties
Thema 8: De koers overbrengen van strategie naar actie, bruggen slaan
van het idee naar de uitvoering
Thema 9: De communicatiebagage van managers
kennis, inzicht en vaardigheden
Thema 10: Professionele ondersteuning van het lijnmanagement
bericht aan communicatieprofessionals
Deel 2
Case 1: Tempo-Team zo werkt het
Case 2: Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA)
werken aan een eigentijdse 'verblijfs- en beleefbibliotheek'
Case 3: CSU daar blijf je bij
Case 4: Zwitserleven dé pensioenverzekeraar van Nederland
Deel 3
Visie 1: De ziel van je organisatie moet ieder moment herkenbaar zijn
Visie 2: Stilte is het mooiste dat ik iedere manager gun
Visie 3: Een open brief aan managers
Deel 4
Communicatie-ABC
Managementinformatie op internet
Literatuur
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan