,

Creativiteit in het dagelijks werk + Creativiteitskaartenset

The Learning Toolkit - Deel 6

Spel (l) Nederlands 2003 9789059010260
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Creativiteit is het thema van dit zesde deel in de reeks van The Learning Toolkit. Dit onderwerp lijkt essentieel voor het werk van veel mensen. Hoewel maar weinigen leven van unieke ideeën, is het in ieders werk handig wanneer een gezonde dosis creativiteit en inventiviteit voorhanden is. Bijeenkomsten waarin de ideeën niet lijken los te komen, geen verband houden met de praktijk of waar geen beslissing genomen wordt. Allemaal voorbeelden van situaties waarin een interventie om de creativiteit te stimuleren en te sturen wellicht handig zou zijn. Voor degenen die op zoek zijn naar dergelijke interventies is dit boek over creativiteit geschreven. Door het lezen van dit boek kunt u uw eigen patronen in werkvoorbereiding en bijeenkomsten te doorbreken.

Om u daarbij praktisch te ondersteunen vindt u bij dit boek de 'CreativiteitsKaartenSet', een instrument voor op uw bureau of de vergadertafel dat zal stimuleren om de dagelijkse gang van zaken eens op andere manieren aan te pakken.

Het helpt dus om uw creativiteit aan te boren als die er onvoldoende is. Bijvoorbeeld als u zelf niet op ideeën komt voor het stuk dat u moet schrijven of de vergadering waarin geen oplossing kan worden gevonden voor een probleem. U kunt de CreativiteitsKaartenSet in zo'n situatie gebruiken om het geheel weer in beweging te krijgen. De set bestaat uit 70 kaarten met daarop kortere en langere activiteiten die je kunt ondernemen om creativiteit opgang te brengen. De kaarten zijn geordend naar de drie fasen van het brainstormproces:

1. Oranje kaarten. Deze helpen bij de voorbereiding voor het genereren van ideeën, waaronder het verhelderen van het probleem.
2. Gele kaarten. Deze bevatten suggesties voor het krijgen van ideeën.
3. Blauwe kaarten. Helpen bij de afronding, waaronder het nemen van een beslissing of maken van afspraken en plannen.

Specificaties

ISBN13:9789059010260
Taal:Nederlands
Bindwijze:spel (L)
Druk:0

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Sasja Dirkse-Hulscher

Al ruim 25 jaar werken Sasja Dirkse en Angela Talen als ‘architects of learning’ en ontwikkelen zij innovatieve oplossingen die bijdragen aan leiderschap, leren en verandering van mensen in organisaties. In 2020 startten zij met DE VERANDERK AMER na de overdracht van het bureau 2KNOWHOW, dat zij 20 jaar daarvoor oprichtten. Met DE VERANDERKAMER combineren zij de beste coachmethodieken met Virtual Reality. Hun missie? Het verbeteren van de mentale gezondheid en kansengelijkheid van jongeren en anderen die behoefte hebben aan perspectief.

Andere boeken door Sasja Dirkse-Hulscher

Over Angela Talen

Al ruim 25 jaar werkt Angela Talen (samen met Sasja Dirkse) als teamcoach/coach en adviseur van verandering. Daarnaast onderzoeken en ontwikkelen zij als ‘architects of learning’ innovatieve oplossingen die bijdragen aan leiderschap, leren en verandering van mensen in organisaties. In 2020 startten zij met DE VERANDERKAMER na de overdracht van het bureau 2KNOWHOW, dat zij 20 jaar daarvoor oprichtten. De afgelopen jaren ontwikkelden zij een methodiek in VR 'De Toekomstkamer'. Hierin combineren zij de beste coachmethodieken met Virtual Reality. Hun missie? Het verbeteren van de mentale gezondheid en kansengelijkheid van jongeren en anderen die behoefte hebben aan perspectief. Naar nu blijkt is de methodiek ook geschikt voor mensen verder in hun loopbaan. Vanuit het principe dat toekomst perspectief, motivatie en energie geeft en belangrijk is om mensen in beweging te brengen en houden. Omdat ontwikkeling een essentieel element is gedurende het hele leven.

Andere boeken door Angela Talen

Inhoudsopgave

1 Een laagje dieper: over creativiteit
1.1. Wat is creativiteit?
1.2. Hoe nieuw moet iets zijn?
1.3. Wanneer krijgen mensen ideeën?
1.4. Hoe werkt een creatief denkproces?
1.5. Wat onderneem ik om een goed creatief proces op gang te brengen en te houden?

2 Wanneer met creativiteit aan de slag
2.1.1 Situaties waarin creativiteit een rol speelt
2.1.2 Signalen die vragen om interventies

3 De CreativiteitsKaartenSet: aan de slag met creativiteit
3.1 Hoe de CreativiteitsKaartenSet eruitziet
3.2 Wat je met de CreativiteitsKaartenSet kunt doen
3.3 Algemene tips bij het gebruik van de CreativiteitsKaartenSet

4 Voorbeeldprogramma's voor de praktijk
4.1. De voorbereiding van een bijeenkomst
4.2. Voorbeelden van probleemanalysesessies
4.3. Voorbeelden van brainstormsessies
4.4. Voorbeelden van sessies voor beslissen en plannen maken
4.5. Tot slot

5 Mythes rond creativiteit
5.1 Mythe 1: Voor 80% van de problemen is maar een oplossing mogelijk
5.2 Mythe 2: Hoe hoger het IQ, hoe creatiever
5.3 Mythe 3: Creativiteit, dat heb je of dat heb je niet
5.4 Mythe 4: Voor creativiteit moet je in de stemming zijn
5.5 Mythe 5: Creativiteit is kinderachtig en zweverig

Bijlage: suggesties op rij

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Creativiteit in het dagelijks werk + Creativiteitskaartenset