


Steven Dhondt is licentiaat in de politieke en sociale wetenschappen en in de sociologie.
Meer over de auteursMythen van de informatiemaatschappij
Ingenaaid Nederlands 2004 1e druk 9789059312630Samenvatting
Nederland is een informatiemaatschappij. Dat is wat de politiek, het bedrijfsleven en de media ons met grote regelmaat willen doen geloven. Maar is dat wel zo? Is Nederland de kenniseconomie die het zo graag wil zijn? Is Nederland een voorloper op gebied van de informatie- en communicatietechnologie? Speelt deze informatiemaatschappij een rol in het verkleinen van de problemen van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt? Is Nederland een land met geïndividualiseerde werknemers die vooral zelf over hun eigenlot willen beslissen? Is Nederland een 'voorhoedeland' op het gebied van nieuwe organisatievormen?
'Mythen van de informatiemaatschappij' gaat nader in op de vijf bovengenoemde onderzoeksvragen. De auteurs onderwerpen deze vragen op basis van uitgebreid onderzoeksmateriaal over de informatiemaatschappij aan een kritische toets. Zij laten zien dat in veel gevallen sprake is van mythevorming: het beeld dat van de Nederlandse informatiemaatschappij wordt geschetst, strookt niet of nauwelijks met het beeld dat uit de onderzoeksresultaten naar voren komt. De analyse van de auteurs beschrijft wat zowel bedrijven als de overheid kunnen doen om de situatie te verbeteren voor de Nederlandse economie als geheel en individuele werkgevers en werknemers in het bijzonder. Daarnaast laat het boek zien wat het profijt kan zijn van het streven naar een sterkere kenniseconomie met meer ICT.
'Mythen van de informatiemaatschappij' is in eerste instantie geschreven voor managers en beleidsmakers maar is ook zeer interessant voor iedereen die de kansen en problemen van de informatiemaatschappij beter wil begrijpen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Nederland is een kenniseconomie
2.1 De mythe
2.2 De gouden driehoek van de kenniseconomie?
2.3 Kenniswerk, de vierde pijler van de kenniseconomie
2.4 Nederland geen kenniseconomie: is dat erg?
2.5 Opnieuw de mythe
3 Nederland is een ICT-land
3.1 De mythe
3.2 ICT: een keerpunt bereikt?
3.3 De Nederlandse automatiseringsladder
3.4 Nederland geen echt ICT-land. Is dat erg?
3.5 Opnieuw de mythe
4 Nederland: een samenleving van keuzekrachtige individuen
4.1 De mythe
4.2 Arbeidsvoorwaarden à la carte
4.3 Keuzedwang
4.4 'Waarachtige' keuzen
4.5 Opnieuw de mythe
5 Nederland is koploper nieuwe organisatievormen
5.1 De mythe
5.2 Nieuwe organisatievormen: beter en vaker?
5.3 Nieuwe organisatievormen: betere kwaliteit van de organisatie?
5.4 En betere kwaliteit van arbeid?
5.5 Opnieuw de mythe
6 De informatiemaatschappij is goed voor iedereen
6.1 De mythe
6.2 De werkende kwetsbaren
6.3 Arbeidsvoorwaarden, arbeidsinhoud en toegang tot ICT
6.4 De grip op ICT
6.5 Opnieuw de mythe
7 Conclusies en aanbevelingen
Literatuur
Register
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan