Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Prestatiemeting in de publieke sector

Tussen professie en verantwoording

Paperback Nederlands 2006 9789059314733
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

De opkomst van prestatiemeting in de publieke sector lijkt niet te stuiten. Professionals in de publieke sector hebben steeds meer autonomie nodig om hun taken uit te oefenen en worden dus ook steeds vaker om verantwoording gevraagd. Prestatiemeting komt aan deze ontwikkeling tegemoet. Een gerecht kan worden afgerekend op het aantal vonnissen dat het wijst. De politieagent op het aantal verbalen dat is uitgeschreven en de wetenschapper op het aantal gepubliceerde artikelen.

De stellingen over prestatiemeting worden vaak snel ingenomen. Enerzijds is er de opvatting dat prestatiemeting bijdraagt aan de transparantie en legitimiteit van een overheid: de samenleving weet of ze 'value for money' krijgt en indien dit niet het geval is, kan ze haar maatregelen nemen. Anderzijds is er de opvatting dat prestatiemeting op geen enkele wijze recht doet aan de publieke professie: de activiteiten van organisaties als rechtbanken, politie, onderwijsinstellingen zijn niet te reduceren tot uitsluitend kwantificeerbare producten.

De auteur laat in 'Prestatiemeting in de publieke sector' zien dat beide opvattingen juist kunnen zijn. De centrale vraag hierbij is hoe prestatiemeting een levendige, inhoudsvolle en vertrouwensvolle activiteit kan zijn, waar zowel een bestuurder als een professional baat bij kan hebben.

Specificaties

ISBN13:9789059314733
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:151
Druk:2
Verschijningsdatum:14-11-2014
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Hans de Bruijn over de werkelijkheid achter de cijfers
Hans de Bruijn 28 december 2010 Het meten van prestaties van mensen en organisaties is complex. Prestatiemeting geeft een incompleet beeld, legt het accent al snel op kwantiteit, is command & control-achtig en doet geen recht aan het werk van professionals. Klopt allemaal, zegt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Maar er is ook zoiets als zinnige prestatiemeting. Meet met mate en praat over de werkelijkheid áchter de cijfers.

Over Hans de Bruijn

Prof. dr. Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Hij is daarnaast onder andere verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag en programmaleider Governance aan het Netherlands Institute for City Innovation Studies.

Andere boeken door Hans de Bruijn

Inhoudsopgave

Deel I

1. Inleiding; de heilzame werking van prestatiemeting
2. De perverse effecten van prestatiemeting
3. De dynamiek van prestatiemeting: vijf wetmatigheden

Deel II

4. Ontwerpprincipes voor prestatiemeting
5. Vertrouwen en interactie
6. Inhoud en variëteit
7. Dynamiek: naar levendige prestatiemeting

Deel III

8. Conclusies en drie paradoxen

Literatuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Prestatiemeting in de publieke sector