VOORDEEL - 60% korting
,

How people get lost in organizations

On communication and organizing - An anthropological search

Ingenaaid Engels 2006 1e druk 9789059721197
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 60% korting

Samenvatting

Dit is een boek over mensen en hoe ze functioneren binnen een organisatie. Het gaat over hoe we 'dingen' hebben vastgelegd, waardoor er geen ruimte is voor open communicatie, menselijkheid en schoonheid. Mensen zijn letterlijk verdwaald in de organisatie.

We hebben onszelf geleerd te denken in oorzaak en gevolg tijdens het uitvoeren van onze dagelijkse werkzaamheden. Dit boek biedt een werkwijze waarbij deze manier van denken niet langer regeert. Hierdoor ontstaat ruimte voor andere benaderingen. Het biedt een compleet nieuw perspectief dat tot dusver nog niet is toegepast binnen het organisatorisch denken.

'How people get lost in organizations' is voor lezers die inzicht willen krijgen in de processen van vervreemding tussen organisaties en individuen en voor diegenen die mogelijke oplossingen zoeken op zowel persoonlijk, als organisatorisch en maatschappelijk niveau. Het helpt ons te begrijpen waarom we onze eigen grot bouwen en de weg naar buiten niet meer kunnen zien.

Specificaties

ISBN13:9789059721197
Trefwoorden:organisatie
Taal:Engels
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:216
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Michiel Hogerhuis

Michiel Hogerhuis is adviseur in 'gestoorde communicatie' en verandering. Hij studeerde Bedrijfskunde, ontdekte de psychiatrie en combineerde beide. 'Wat zich in een gemiddeld gezin afspeelt met een psychiatrisch patiënt in zijn midden, is niet gekker dan wat er gebeurt in de gemiddelde directiekamer of organisatie!' Michiel leerde het adviesvak bij de oude meesters (die zelf hun lessen kregen van de grondleggers van het vak) zoals Max Rubinstein, Frans Verhaaren, Cees Luscuere, Edu Feltmann en Bert Terpstra. Hij zette zich af tegen hun opvattingen, koos voor de die-hard consultancy (en schreef daar het bejubelde en verguisde boek 'Hoe gooi ik een adviseur eruit?' over), werd manager, directeur en startte ten slotte zijn eigen adviesbureau Cherry3company. Tussendoor opende hij kunstcentrum De Oplichterij, was medeoprichter van de (Nood)Faculteit der Letteren en richtte samen met onder anderen Roel in 't Veld, H.J.A. Hofland en Cees Dam de Volksbeweging tegen de Lelijkheid op. Samen met Martijn van Oorschot - zijn vaste partner in zaken, beste vriend en mede-auteur van eerdere boeken - ontwikkelde Michiel Hogerhuis een eigen visie op adviseren, management en veranderen: confronterend, open, met de hoogste kwaliteitseisen.

Andere boeken door Michiel Hogerhuis

Inhoudsopgave

Prologue
By way of introduction

How we were hoisted by our own petard
Bypassing the self-evident
Reification
The machine metaphor
Modern management within a positivist tradition
Modern management as a linear concept
Conclusion
Consequences
Wtzlawick and the pragmatics of communication
Weick and his social psychology of organizing
Van Dongen and social constructionism
A case: changing a governmental institution
On rabbits warrens
On aesthetics in the Netherlands
Unfinished thoughts
In conclusion

Summary
Literature
About the authors

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        How people get lost in organizations