Freud, Adler, Frankl
De drie Weense denkers
Paperback NL 2024 1e druk 9789061007685Samenvatting
In aansluiting op het zeer succesvolle boek van Viktor Frankl – De zin van het bestaan verschijnt een boek over de drie grote Weense denkers..
Sigmund Freud, Alfred Adler, Viktor Frankl: drie markante figuren uit het Weense intellectuele leven. Er zijn al veel boeken van en over deze drie grootheden geschreven, maar zelden wordt hun leven en werken in één boek beschreven.
De auteurs van dit boek, drie Weense historici, richten zich hierop. De verschillen en overeenkomsten in hun leven en denken. Belangrijk hierin is de nadruk op hun sociale milieus en achtergrond. De omgeving waarin hun richting gevende scholen van psychotherapie ontstonden en internationale erkenning vonden. Freud, Adler en Frankl zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 150 jaar ontwikkeling van de psychologie en psychotherapie. De moeizame betrekkingen tussen de grondleggers van de psychoanalyse van Freud, de individuele psychologie van Adler en de logotherapie van Frankl komen uitgebreid ter sprake. De auteurs vertellen een boeiend verhaal van deze cultuur- en wetenschapsgeschiedenis en werpen ook licht op de ingewikkelde relaties tussen deze drie denkers. De intellectuele bloeiperiode van de Weense ‘Fin de siècle’ en ook het Joodse aandeel daarin komen uitgebreid ter sprake. Met de politieke radicalisering in Europa op de achtergrond, het groeiende antisemitisme en de verschrikkingen van de oorlogen zoeken Freud, Adler en Frankl naar de oorsprong van het menselijk handelen. Freud Adler Frankl is een uniek meesterwerk en biedt nieuwe inzichten.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan