Stille spelers met eigen vermogen
De uitdaging van de particuliere investeerder
Paperback Nederlands 1996 1e druk 9789061557524Samenvatting
De aanzet tot dit boek werd gegeven door de uitkomsten van een onderzoek naar het gedrag van informal investors, en de daarbij geconstateerde segmentatie van beleggerscategorieën. De grote belangstelling die de particuliere belegger de laatste jaren heeft genoten heeft onvoldoende zicht gegeven op een specifieke groep investerende particulieren. Dit is de groep die zich in het bijzonder op niet ter beurze genoteerde ondernemingen richt. Het gaat hier om particuliere investeerders die voortdurend op zoek zijn naar een 'uitdagende' investering, Op basis van een uitgebreid onderzoek onder particuliere investeerders wordt een beeld geschetst van deze tot nu toe onbekende groep investeerders op de markt voor risicodragend vermogen, de zogenaamde passieve particuliere investeerders.
Onder een passieve particuliere investeerder wordt in deze publicatie verstaan 'een particuliere investeerder, die zijn middelen ter beschikking stelt aan niet-beursgenoteerde ondernemingen, zonder dat nauwe betrokkenheid bij het ondernemingsbeleid in de vorm van begeleiding of ondersteuning van het management' wordt nagestreefd.
In deze publicatie wordt inzicht gegeven in de achtergrond, de motieven en het investeringsbeleid van deze particuliere investeerders. De passieve particuliere investeerder laat met de door hem behaalde resultaten zien, dat een actieve operationele betrokkenheid. zoals waarneembaar bij informal investors, geen voorwaarde hoeft te zijn voor een succesvolle investering in een niet-beursgenoteerde onderneming.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - De Nederlandse markt voor risicodragend vermogen
1. Risicodragend vermogen
2. De vraagzijde
3. De aanbodzijde
4. E passieve particuliere investeerder
5. De tante Agaath-regeling
6. Samenvatting
Deel 2 - De informatiebehoeften van de aanbodzijde
1. Vraag versus aanbod van risicodragend vermogen
2. De informatiebehoeften van de aanbodzijde: de pre-investeringsfase
3. De informatiebehoeften van de aanbodzijde: de post-investeringsfase
4. Samenvatting
Deel 3 - De relatie ondernemer - investeerder
1. De scheiding van leiding en eigendom
2. De agency kosten
3. De niet-beursgenoteerde onderneming en de agency theorie
4. Samenvatting
Deel 4 - Risico en het verwachte rendement: het keuzeproces
1. Onzekerheid, ofwel risico
2. Investeringen in niet beursgenoteerde ondernemingen en portefeuilleselectie-modellen
3. Samenvatting
Deel 5 - Het onderzoek
1. Het onderzoeksproces
2. Samenvatting
Deel 6 - Profielschets van de passieve particuliere investeerder
1. De achtergrond van de passieve particuliere investeerders
2. De beleggingsportefeuille van passieve particuliere investeerders
3. De investeringsmotieven ten aanzien van niet-beursgenoteerde ondernemingen
4. Conclusies
Deel 7 - Het investeringsvoorstel en screening
1. Het investeringsvoorstel
2. Screening: een eerste selectie
3. Conclusies
Deel 8 - De investeringscriteria
1. De investeringscriteria van passieve particuliere investeerders
2. De rol van risico bij de investeringsbeslissing
3. Risicoreducerende strategieën
4. Conclusies
Deel 9 - Het structureren van de investering
1. Aspecten die een rol spelen bij de financieringsconstructie
2. Het rendement van passieve particuliere investeerders
3. Conclusies
Deel 10 - Post-investeringsactiviteiten
1. De passieve houding van particuliere investeerders
2. De post-investeringsinformatiebehoeften van passieve investeerders
3. De exit-routes
4. Conclusies
Deel 11 - Samenvatting en conclusies
Literatuurlijst
Bijlage 1 - Het portefeuilleselectie model van Marcowitz
Bijlage 2 - verwerking van de resultaten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan