De ziel van de zaak
Principes van non-lineair management
Gebonden Nederlands 1999 9789067898669Samenvatting
In dit boek vraagt Grunwald aandacht voor solide prestaties die ontstaan als organisaties hun medewerkers op een positieve, immateriële manier aanspreken en managen. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt het de lezer duidelijk op welke manier dit kan worden bereikt. Hiertoe worden verschillende originele instrumenten aangereikt. Eén van de instrumenten dient ter bevordering van het aanpassingsvermogen van bedrijven. Een ander instrument is het sterkte-zwakteprofiel voor managers, ondernemers en teams. Bovendien biedt Grunwald een snelle en diepgaande diagnose voor leidinggevenden om bedrijven te beoordelen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden uit de hele reeks van instrumenten. Voor leidinggevenden en andere verantwoordelijken werpt 'De ziel van de zaak' een nieuw licht op verkeerde gewoonten en blokkades in onze maatschappij.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord bij de eerste editie 1993
Inleiding
Deel 1 - Wat is complexiteit?
1. Analyse van complexiteit
2. Het opvoeren van de Span of Understanding
3. Oefenstof voor complexiteitsanalyse
Deel 2 - Hoe organisaties effectiever en creatiever temaken
1. Preventie door risico-analyse
2. Methoden om creativiteit effectief toe te passen in organisaties voor probleemoplossing en innovatie: macro, meso en micro suggesties
3. Fasevolgorde in het creatieve zoek en vind proces en gevolgen hiervan voor het managen van dit proces
4. Enkele condities voor flexibiliteit in de onderneming
Deel 3 - Toepassing van effectief creatief managen op ondernemingsfuncties
1. Creatief verkopen en marketing
2. Het omgaan met demografische veranderingen
3. Verbetering van onderwijs
4. Ontwerp van scenario's
Deel 4 - De onderneming als organisme; analogieën voor creatief effectief management
1. capaciteiten van linker- en rechterhersenhelft in ondernemingen
2. Orale, anale en genitale capaciteiten in ondernemingen
3. Oerfuncties in ons en de onderneming
4. Motivatiepatronen: wat willen mensen?
5. Jagen en verzorgen
6. Diagnose door ondernemingsleiders: onderlinge beïnvloeding van jagen, verzorgen, hersenhelften, behoeften en ondernemingsfuncties
Deel 5 - de interne markt
1. De interne markt van de onderneming: producten, kosten, opbrengsten
2. De interne markt van de individuele manager
Deel 6 - Instrumenten, checklists en schema's
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan