Het speelveld van de CIO
Omgaan met dilemma's
Gebonden Nederlands 2006 1e druk 9789072194770Samenvatting
Veel CIO's hebben de afgelopen jaren een forse extra uitdaging gekregen. Er moest een Shared Service Centre worden gebouwd, shared services worden geleverd tegen marktconforme tarieven en ondertussen moest er gewerkt worden aan een robuust flexibele en gestandaardiseerde / geconsolideerde IT-omgeving. Bovendien moest één en ander (gaan) voldoen aan steeds groeiende (internationale) wet- en regelgeving. Overigens is daar, nu de economie weer aantrekt, de innovatie bij gekomen. En dat alles werkend in wat Van Kooten en De Bie zo mooi het 'én én model' noemden: het moet allemaal, liefst tegelijkertijd.
Gelukkig zijn er ook veel CIO's succesvol en creatief bij het oplossen van de dilemma's. Ook blijkt dat er over de invulling van de dilemma's van de CIO gebaseerd op marktonderzoek en ervaring. Bovendien geven de heren Houterman van AA Interfinance, Been van Interpay, Van Vugt van Fortis, Op den Brouw van Rabobank, Hopmans van ING en Wlater van PGGM hun mening over hun visie op een aantal van deze dilemma's. Hiermee wordt theorie en praktijk gecombineerd. Ons doel is daarmee om handvatten te geven aan CIO's en vooral ook aan al die anderen die afhankelijk zijn van IT. Handvatten om de IT-dilemma's bespreekbaar te maken en begrip te krijgen voor de achterliggende problematiek.
Het spreekt voor zich dat dit boek niet alleen voor CIO's interessant is, maar voor iedereen die werkzaam is in de IT. Daarnaast is het boek een must voor iedereen die wil weten hoe wordt omgegaan met de dilemma's rondom IT.
De auteurs zijn er in geslaagd een leesbaar boek te maken waarin de issues rondom IT op een begrijpelijke manier worden toegelicht. Ze maken duidelijk dat IT niet een uitdaging is van de CIO alleen. Andere niet-IT bedrijfsonderdelen gaan in toenemende mate ook nadenken over wat zij zouden willen en kunnen met IT en mengen zich daarmee gelukkig in het oplossen van de (bij IT behorende) dilemma's.
Tegelijkertijd weten we ook dat er snel weer nieuwe mogelijkheden en bijbehorende nieuwe dilemma's zullen ontstaan rondom IT. IT is immers nog volop in beweging en nog lang niet uitgekristalliseerd. Ook die dilemma's zullen weer opgelost moeten worden en juist dat maakt het speelveld van de CIO zo uitdagend en interessant.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Groeien naar een succesvol Shared Service Centre
3. Van applicatiecomplexiteit naar een businessgerichte architectuur
4. IT compliancy als hefboom voor verbetering
5. Gestructureerd innoveren
6. Situationeel inrichten van Demand Management
7. Case A - Centralisatie en consolidatie vanuit ING Wholesale
8. Case B - Het brouwen van een Shared IT-Service Centre
Atos Consulting
Dankwoord
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan