Leo van der Aalst is een zeer ervaren internationale testconsultant.
Meer over de auteursTMap NEXT Business Drive Test Management
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2008 1e druk 9789075414493Samenvatting
Het testen van IT-systemen heeft als toegevoegde waarde dat er vertrouwen in het IT-systeem ontstaat en dat door het vinden van fouten schade kan worden voorkomen. Omgekeerd is het zo dat niet of onvoldoende testen kan leiden tot (imago)schade en tot vertrouwensverlies. Voorbeelden van situaties waarin, vaak door onvoldoende testen, incidenten ontstaan met schade of vertrouwensverlies, zijn regelmatig in de media te vinden. Testen kan lang duren, zeker in de ogen van een ongeduldige marketingmanager die zijn product zo snel mogelijk naar de markt wil brengen of de overheidsmanager die voor een wettelijke datum het systeem werkend moet hebben. Iedere organisatie of IT-project heeft hierin haar eigen eisen. Naast de duur van het testen zijn de testkosten van belang. Hoge testkosten zullen de opbrengst van het gebruik van het nieuwe IT-systeem verminderen.
Dit boek leert hoe testen bestuurbaar wordt voor de opdrachtgever. Testen als deel van IT dient de bestuurbaarheid en verantwoording hiervan ook te bieden: de zogenaamde Test-Governance. Het uitgewerkte Business Driven Test Management (BDTM) geeft hier invulling aan en aan het vinden van een goede balans tussen veel-testen, sneller in productie gaan en minder kosten maken.
Dit boek is bedoeld om zowel de opdrachtgever en de geïnteresseerde (aankomende) testmanager beide kanten van de testopdrachtmedaille te laten zien. Daarom wordt in de eerste drie hoofdstukken ingegaan op testen in een brede context. Vervolgens wordt het BDTM-concept specifiek voor opdrachtgevers uitgewerkt in hoofdstuk 4. De testmanager die meer geïnteresseerd is in details van de BDTM-werkwijze wordt dit in hoofdstuk 5 uitgelegd.
Dit boek is een BDTM-specifieke uitwerking van het testhandboek 'TMap Next - voor resultaatgericht testen'. Dit zeer volledige testhandboek is basiskennis voor alle bij testen betrokken functionarissen, zoals onder andere opdrachtgevers, testmanagers, testanalisten, testuitvoerders en gebruikers.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Rob Baarda
Over Ewald Roodenrijs
Inhoudsopgave
Foreword by Luc-François Salvador
Aanbevelingen
Voorwoord van de auteurs
1. Inleiding
1.1 Geschiedenis van TMap
1.2 TMap evolueert mee
1.3 Wat TMap biedt
1.3.1 Waarbij TMap helpt
1.3.2 Waar TMap toepasbaar is
1.4 Leeswijzer
2. Kader en Belang van testen
2.1 Wat is testen?
2.2 Waarom testen?
2.3 Plaats van het testen
2.3.1 Testen en kwaliteitszorg
2.3.2 Testen, hoe en door wie
2.3.3 Test- en systeemontwikkelproces
2.3.4 Testsoorten en -verantwoordelijkheden
2.3.5 Testvormen
2.4 Wat is gestructureerd testen?
3. TMap in essenties
3.1 Gestructureerd testproces
3.1.1 Proces mastertestplan, managen van het totale testproces
3.1.2 Proces acceptatie- en systeemtesten
3.1.3 Proces ontwikkeltesten
3.2 Complete gereedschapkist
3.2.1 Technieken
3.2.2 Infrastructuur
3.2.3 Organisatie
3.3 Adaptieve methode
3.3.1 Reageer op veranderingen
3.3.2 (Her)gebruik van producten en processen
3.3.3 Leer van ervaringen
3.3.4 Probeer voor gebruik
4. BDTM voor opdrachtgevers
5. BDTM voor testmanagers
5.1 Opstellen opdracht en verzamelen testdoelen
5.1.1 Opstellen opdracht
5.1.2 Verzamelen testdoelen
5.2 Bepalen risicoklasse
5.2.1 Uitvoeren productrisicoanalyse
5.2.2 Omgaan met onvoldoende informatie
5.2.3 Beheer van productrisico's
5.2.4 Alternatieve PRA
5.2.5 Verschil product- en procesrisico's
5.3 Bepalen testzwaarte
5.3.1 Bepalen testsoorten
5.3.2 Bepalen van zwaarte van testen over testsoorten
5.3.3 Bepalen zwaarte per combinatie van kenmerk en deelobject in een testsoort
5.4 Begroten, plannen en terugkoppelen
5.4.1 Begroten en plannen in BDTM
5.4.2 Terugkoppelen BDTM-aspecten
5.5 Toewijzen testontwerptechnieken
5.5.1 Met testontwerptechnieken de teststrategie waarmaken
5.5.2 De passende techniek kiezen
5.5.3 Het resultaat
5.6 Geven van inzicht en sturingsmogelijkheden
5.6.1 Overzicht rapportages en informatieblokken
5.6.2 BDTM-dashboard
5.6.3 Status van het testobject (BDTM: resultaat)
5.6.4 Productrisico- en strategiebijstelling (BDTM: risico)
5.6.5 Voortgang van het testproces (BDTM: tijd en kosten)
5.6.6 Knelpunten en bespreekpunten (BDTM: alle aspecten)
5.6.7 Sturingsmogelijkheden
Woordenlijst
Referentielijst
Sogeti Nederland B.V.
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan