

Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde.
Meer over de auteursFoundation of IT Service Management op basis van ITIL 5e druk
Paperback Nederlands 2006 5e druk 9789077212714Samenvatting
IT Service Management is de afgelopen jaren wereldwijd uitgegroeid tot een erkend vakgebied. Organisaties zijn inmiddels zo afhankelijk van de automatisering van grote delen van hun bedrijfsprocessen dat de kwaliteit van de IT-dienstverlening en de afstemming van die dienstverlening op eisen van de organisatie een zaak van levensbelang is geworden.
Het door ITSMF uitgegeven 'Foundation of IT Service Management op basis van ITIL' is inmiddels in Nederland hét standaardwerk voor een grondige kennismaking met het vakgebied. Het is zowel een overzichtelijke introductie op de boeken uit de IT Infrastructure Library (ITIL) als een studieboek ter voorbereiding op het EXIN-examen voor het Foundation Certificate in IT Service Management.
In deze nieuwe uitgave is een schat aan praktische ervaring verwerkt die door de redactie kon worden ingebracht. Het boek is nu afgestemd op de actuele teksten van de OGC-uitgaven Service Support en Service Delivery. Dankzij de samenwerking tussen EXIN en ITSMF is de redactie er in geslaagd om de tekst optimaal te laten aansluiten bij de eisen voor het ITIL Foundation examen.
Nieuw in deze uitgave zijn een hoofdstuk over het ITIL Foundation examen, met 30 uitgewerkte voorbeeldvragen en een hoofdstuk met een voorbeeldcase. En met het nieuwe trefwoordenregister is de bruikbaarheid als naslagwerk nog aanzienlijk verbeterd.
Bij alle aanpassingen en vernieuwingen zijn echter de belangrijkste uitgangspunten voor het boek hetzelfde gebleven. Het boek biedt een actuele inleiding op het dynamische vakgebied van IT Service Management en is als zelfstandig studieboek te gebruiken. Het pretendeert echter niet op alle vragen uit de veelzijdige praktijk van IT-beheer een kant en klaar antwoord te hebben. Ook deze editie van het boek nodigt uit tot discussie en vergelijking van 'best practice' met de eigen ervaringen.
Dit boek voorziet ongetwijfeld in een grote behoefte en verdient het om niet alleen gelezen en bestudeerd te worden, maar vooral ook, met wijsheid, gebruikt te worden in de praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Wijzigingen bij de vijfde druk
Voorwoord
Dankwoord
Inleiding
1. De achtergrond van IT Service Management
2. Inleiding ITIL
Service support
3. Incident management
4. Problem management
5. Configuration management
6. Change management
7. Release management
8. Service desk
Service delivery
9. Service level management
10. Financial management for IT services
11. Capacity management
12. IT-service continuity management
13. Availability management
14. Security management
15 De ITIL kwalificatiestructuur van IT Service Management
16 CASE: de Koene Koerier
A. Cross references
B. Bronnen
C: Gebruikte acronymen
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan