Appreciative inquiry
Het basiswerk
Paperback Nederlands 2012 5e druk 9789077432518Samenvatting
Vandaag de dag kunnen we op basis van het heden de toekomst niet zomaar meer inschatten of voorspellen. Dat is het gevolg van trendbreuken op sociaal, religieus, spiritueel, financieel, ecologisch en economisch vlak. De huidige situatie biedt ruimte voor en creëert zelfs nood aan fundamenteel anders denken over organiseren, leiderschap, samenwerken en samen leren.
Appreciative Inquiry biedt een waardevol alternatief. De afgelopen twintig jaar groeide A/I uit tot een van de meest succesvolle benaderingen om verandering te creëren. Succesvol omdat deze aanpak tot blijvende, zichzelf versterkende resultaten leidt met een impact op het hele systeem.
Dit boek is een introductie op de theorie en praktijk van Appreciative Inquiry en bevat de oorspronkelijke concepten, doorspekt met Europeese accenten. Ron Fry, Frank Barrett en Herman Wittockx stonden mee aan de basis van de ontwikkeling van de methode en laten zien hoe Europese organisaties vanuit de A/I-benadering begeleid werden om hun droom werkelijkheid te laten worden.
'Appreciative Inquiry' bevat naast theorie- en praktijkillustraties ook een heleboel praktische tips om zelf aan de slag te gaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Om te beginnen
2. Wat is Appreciative Inquiry?
3. Waarom Appreciative Inquiry vandaag belangrijk is
4. De drijvende kracht achter Appreciative Inquiry: de onvoorwaardelijke positieve vraag
5. Veranderen verandert en van organisatie tot organiseren van werksystemen
6. Appreciative Inquiry in de praktijk
7. Hoe start Appreciative Inquiry? Een affirmatief onderzoeksthema kiezen
8. Case: Rabobank van 'swingende tent' tot 'financial caretaker'
9. Case: KEMA: Appreciative Inquiry in leiderschapsontwikkeling
10. Samenvatting Appreciative Inquiry
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan