Onderzoek? Doen!
Elf moeilijke woorden praktisch toegepast
Paperback NL 2021 1e druk 9789083168876Samenvatting
Wat biedt dit boek u?
Onderzoek is lastig. Moeilijke woorden zijn lastig. Hun vermenigvuldiging levert gemak op (zo het multipliceren van twee negatieve getallen een positieve uitkomst krijgt…).
Aan de hand van elf abstracte begrippen laat dit boek je zien hoe je je onderzoek praktisch aanpakt: door de concepten concreet te laten landen.
Je centrale vraag, je afbakening van je theoretische kader, je vormgeving van je praktijkonderzoek… ze zullen na dit werk niet zonder meer van een leien dakje lopen… maar beslist gemakkelijker!
Wie schreef dit voor u?
René Hombergen werkt als coach en trainer voor project- en programma-teams, voor portfolio-managers en -bestuurders. Hij doceert en begeleidt onderzoek. Hij schreef inclusief dit werk zestien boeken over het vakgebied vernieuwing.
Hier maakt hij als auteur, geheel vrijwillig, op basis van zijn les- en begeleidingservaring, graag een uitstapje naar de vraag hoe we zinvol en met voldoende werkplezier onderzoek kunnen uitvoeren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Ontologie - kennis bestaat?
2. Epistemologie - ons denken kadert...
3. Exegese - woordanalyse theorieverkenning
4. Ceteris paribus - oogkleppen op
5. Betrouwbaarheid en validiteit – wat meet je?
6. Triangulatie; meer praktijkonderzoeksvormen
7. Serendipiteit - reserveer pagina voor bijvangst
8. IJken - voer een proefmeting uit
9. Experience & evidence - waarneming klopt?
10. APA - oftewel helder verwijzen en citeren
11. Conceptueel model & vraagstelling
12. En vijf aanvullende uitgangspunten
13. Extra: 2 begrippen; om te vergeten…?
14. Samenvatting in tekst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan