

Remko Blom is senior onderzoeker bij PwC Nederland. Hij maakt deel uit van de Chief Economist Office van PwC en doet in die hoedanigheid onderzoek naar diverse maatschappelijk relevante onderwerpen om besluitvorming te ondersteunen. Tot zijn werkzaamheden behoren ook markt- en bedrijfsanalyses.
Meer over de auteursImpact van Geopolitiek
Hoe bedrijven hun strategie bepalen
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789083485874Samenvatting
Bedrijven staan nu, meer dan tevoren, voor de uitdaging om een strategie te ontwikkelen die hen in staat stelt om met veranderende geopolitieke ontwikkelingen om te gaan. De complexiteit van de huidige geopolitieke omgeving roept de vraag op hoe internationaal actieve Nederlandse bedrijven zich daaraan kunnen aanpassen.
Dit boek schetst hoe bedrijven kunnen reageren en waar mogelijk anticiperen, op geopolitieke ontwikkelingen; van hogere grondstoffenprijzen en exportbeperkingen tot cyberveiligheid of spanningen op de multinationale werkvloer. Het onderzoek, in opdracht van Stichting Management Studies en uitgevoerd door advieskantoor PwC en Instituut Clingendael, laat zien hoe belangrijk het is om geopolitiek een vast en terugkerend onderdeel te laten zijn van de risico- en kansenanalyses. Want hoe meer bedrijven geopolitiek inbedden in de eigen strategie, des te meer hun weerbaarheid tegenover geopolitieke risico’s wordt vergroot. Maar ook zijn ze daarmee beter in staat de kansen van geopolitieke veranderingen te herkennen en te benutten.
De onderzoekers Remko Blom, Rem Korteweg, Hala Naoum Néhmé en Maaike Okano-Heijmans presenteren in dit boek praktische handvatten voor bestuurders om vast te stellen hoe geopolitiek hun ondernemingen raakt en wat de mogelijkheden zijn om hiermee om te gaan.
Geopolitiek valt niet meer weg te denken uit de bestuurskamer van grotere en kleinere bedrijven. Met dit boek in de hand zijn Nederlandse bedrijven in staat zich er beter op voor te bereiden.
Trefwoorden
geopolitiek bedrijfsstrategie risicomanagement internationale handel strategisch management globalisering politiek economie weerbaarheid kansenanalyse transmissiekanalen geopolitieke kantelpunten cyberveiligheid exportbeperkingen grondstoffenprijzen economische sancties bestuurskamer handelsoorlog multinationale werkvloer handelsspanningen supplychain scenario-planning markttoegangsbeperkingen Nederlandse bedrijven handelsbeleid globale concurrentie bedrijfscontinuïteit protectionisme crisismanagement internationale betrekkingen veranderende machtsverhoudingen reputatierisico bedrijfsleiderschap compliance geopolitieke trends toekomst handelsverdragen duurzaamheid innovatie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Rem Korteweg
Over Hala Naoum Néhmé
Over Maaike Okano-Heijmans
Inhoudsopgave
Managementsamenvatting 7
Voorwoord 10
Inleiding 12
1 Veranderende geopolitiek, veranderende wereld 14
2 Geopolitieke kantelpunten: lessen uit het verleden voor vandaag 25
3 Transmissiekanalen voor geopolitieke ontwikkelingen 58
4 Hoe kun je geopolitiek inbedden in je bedrijf? 88
5 Met vertrouwen geopolitiek tegemoet gaan 120
Epiloog: Het ‘Tijdperk Trump’ 126
Literatuurlijst 129
Dankwoord 144
Stichting Management Studies 146
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan