Werken aan amplitie
De toepassing van positieve organisatiepsychologie
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789088509599Samenvatting
Bestaande problemen oplossen en nieuwe voorkomen: bij veel organisatieveranderingen staat dat nog steeds centraal. In onze huidige tijd van snelle veranderingen, onduidelijkheid en onzekerheid zijn er echter andere uitdagingen. Mensen maken hierbij het verschil. Eerder dan het oplossen en voorkomen van problemen, is investeren in menselijk kapitaal nu een belangrijke voorwaarde voor het succes van een organisatie.
Amplitie is waar het allemaal om draait: het versterken van het welbevinden en het functioneren van medewerkers. Werken aan amplitie blijkt enorm waardevol, zowel voor medewerkers als vanuit bedrijfseconomisch perspectief. Het leidt tot meer plezier en motivatie, minder verzuim, minder verloop en meer productiviteit en innovatie. Ook draagt het bij aan betere dienstverlening, meer klanttevredenheid en hogere omzet.
In de nabije toekomst zal amplitie onderdeel uitmaken van het DNA van succesvolle organisaties. De auteurs introduceren daarom de amplitiedeskundige: iemand die zich specifiek met dit onderwerp bezighoudt. Amplitie is hét kernwoord van de positieve organisatiepsychologie. Werken aan amplitie is het eerste boek in Nederland dat zich specifiek op dit onderwerp richt. Een onmisbaar naslagwerk voor iedereen die hiermee aan de slag wil.
“Mijn wens is met dit boek in vervulling gegaan. Toen ik in 2009 het begrip ‘amplitie’ muntte had ik de hoop dat het aan zou slaan. Dat dit het geval is bewijst dit boek waarin niet alleen de achtergronden van amplitie helder worden uitgelegd, maar ook de praktische rol van de ‘amplitiedeskundige’ wordt beschreven. Dit boek is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in de vraag hoe organisaties hun mensen kunnen laten groeien en bloeien."
- Prof. dr. Wilmar Schaufeli, Hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie.
“Duurzame inzetbaarheid en het benutten van menselijk kapitaal zijn belangrijke thema’s in de 21e eeuw. ‘Werken aan amplitie’ speelt in op dit actuele thema door de omstandigheden te benoemen waaronder het welbevinden en functioneren van medewerkers vergroot kan worden en door de succesfactoren van amplitie te beschrijven. Zo stimuleren Yrenee Koen & Seline van Keulen de lezer om actief met amplitie aan de slag te gaan.”
- Anne Loeke van Erven, directeur en oprichter van PassieBlijft | mensgerichte vernieuwing en innovatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Investeren in menselijk kapitaal 17
1.1 Veranderende wereld, arbeid en mens 18
1.2 Amplitieve werkwijze 28
1.3 Introductie in de positieve psychologie 36
1.4 Het ervaren van geluk 39
1.5 Vitamines voor een gelukkig mens 45
2 Het amplitiemodel 47
2.1 Job Demands-Resources model 47
2.2 Huis van Werkvermogen 51
2.3 PERMA-theorie 54
2.4 Amplitiemodel 54
3 Verantwoordelijkheid amplitie 59
3.1 De amplitiedeskundige 59
3.2 De medewerkers 62
3.3 Leidinggevenden 63
3.4 De werkgever 64
3.5 Het amplitieteam 65
4 Werkwijze amplitiedeskundige 67
4.1 De veranderfilosofie 67
4.2 De verandermethode 68
4.3 Het veranderproces 72
4.4 Het veranderingsbeleid 83
4.5 Het verandermanagement 90
20065 SWP - Werken aan amplitie v2.indd 5 09-07-20 11:02
Deel 2 De vier pijlers van amplitie
5 Pijler gezondheid 95
5.1 Definitie gezondheid 95
5.2 Beweging 100
5.3 Voeding 104
5.4 Ontspanning 108
6 Pijler bevlogenheid 114
6.1 Definitie bevlogenheid 114
6.2 Energiebronnen 117
6.3 Persoonlijke hulpbronnen 120
6.4 Positieve emoties 129
7 Pijler talentmanagement 134
7.1 Visies op talent 134
7.2 Individuele talentontwikkeling 136
7.3 Talentmanagement 147
8 Pijler werkinrichting 152
8.1 Definitie werkinrichting 152
8.2 Fysieke werkinrichting 153
8.3 Inhoudelijke werkinrichting 157
Deel 3 Amplitie in context
9 Amplitie en leiderschap 165
9.1 De moderne leiders 165
9.2 Leiderschapsstijlen 169
9.3 Transformationeel leiderschap 172
10 Stimuleren van medewerkers 177
10.1 Psychologische veiligheid 178
10.2 Ontwikkelcultuur 181
10.3 Positieve energie 185
20065 SWP - Werken aan amplitie v2.indd 6 09-07-20 11:02
11 Amplitie in de samenleving 189
11.1 Van preventie naar amplitie 189
11.2 Nationaal Amplitiebeleid 192
11.3 Amplitie in het onderwijs 195
12 Aan de slag 199
12.1 Samenvatting 199
12.2 Negen succesfactoren van amplitie 201
12.3 De eerstvolgende stap 204
Literatuurlijst 205
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan