Pesten op school
achtergronden en interventies
Paperback Nederlands 2015 9789089536303Samenvatting
Pesten is een ernstig probleem voor slachtoffers, daders en andere betrokkenen. Om pesten goed te kunnen aanpakken, moet een antwoord worden gegeven op de volgende vragen: wat verstaan we precies onder pesten, hoe kun je het meten, welke verklaringen zijn er voor en welke factoren - op het niveau van het kind, de groep, het gezin en de school - dragen er aan bij? De benadering van pesten als groepsproces krijgt in dit boek veel aandacht. In het eerste deel van dit boek wordt een brede inleiding gegeven op het onderwerp 'pesten op school'.
Het tweede deel van het boek concentreert zich op interventieprogramma's bedoeld om pesten terug te dringen of te voorkomen. Het boek biedt ook een overzicht van Nederlandstalige interventieprogramma's die zijn onderzocht op effectiviteit tegen pesten en gepest worden, of tegen gedrag dat verband houdt met pesten. De bijdragen in deze bundel zijn geschreven door deskundigen op het gebied van onderzoek naar pesten en interventies tegen pesten.
Pesten op school is bedoeld voor studenten in het wo en hbo van de studies ontwikkelings-, school- en onderwijspsychologie, (ortho)pedagogiek, onderwijskunde, pabo en lerarenopleidingen. Het boek is ook van belang voor leerkrachten, pedagogen, psychologen en anderen die beroepshalve betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
'De duizenden onderzoeken die inmiddels zo zijn gedaan, staan nu helder samengevat in de bundel 'Pesten op school'. Het boek onder redactie van drie Nederlandse experts in pesten maakt de ondertitel 'achtergronden en interventies' meer dan waar. Het handjevol hoofdstukken biedt een duizelingwekkende hoeveelheid feiten, theorieën en vaak verrassende inzichten.' - NRC HANDELSBLAD
'Dit boek is een aanrader voor eenieder die professioneel hiermee te maken heeft. Het geeft een zeer compleet beeld van alle achtergronden, onderzoeken, interventies en literatuur op dit gebied. Op wetenschappelijke wijze worden alle onderwerpen uitgebreid behandeld. Al met al een zeer compleet en lezenswaardig boek over pesten op school.' - COUNSELLING MAGAZINE
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 13
1.2 Wat is pesten? 13
1.3 Vormen van pesten 14
1.4 Prevalentie 15
1.5 Sekseverschillen 18
1.6 Leeftijds- en cohortverschillen 19
1.7 Consistentie van pestrollen in verschillende settings 20
1.8 Longitudinale studies: stabiliteit van pestrollen en ontwikkelingstrajecten 20
1.9 Problemen: antecedenten en consequenties van pesten 24
1.10 Cyberpesten (Katrien Van Cleemput en Heidi Vandebosch) 28
1.11 Samenvatting en conclusie 31
1.12 Literatuur 32
2 Meten van gedrag in pestsituaties 39
2.1 Inleiding 39
2.2 Observaties 40
2.3 Zelfrapportage (self-report) 42
2.4 Rapportage door leeftijdgenoten (peer report) 43
2.5 Oordelen van leerkrachten en ouders 46
2.6 Interviews 47
2.7 Dagboeken 48
2.8 Een vergelijking van methoden 49
2.9 Onderzoek bij individuele leerlingen 51
2.10 Ethische kwesties en anonimiteit 52
2.11 Samenvatting 53
2.12 Literatuur 54
3 Verklaren en voorspellen van gedrag in pestsituaties 57
3.1 Inleiding 57
3.2 Theory of mind 60
3.3 Sociale-informatieverwerkingstheorie 61
3.4 Theorieën over morele ontwikkeling 64
3.5 Hechtingstheorie 66
3.6 Sociaallerentheorie 67
3.7 ‘Resource control’-theorie 69
3.8 ‘Social Identity’- theorie 70
3.9 Beslissingsmodellen voor verdedigend gedrag (Jeroen Pronk) 71
3.10 Risicofactoren voor betrokkenheid bij pesten 73
3.11 Samenvatting 76
3.12 Literatuur 77
4 Pesten als groepsproces 83
4.1 Inleiding 83
4.2 Een rolbenadering bij pesten 83
4.3 De evaluatie van pesten in de context van de groep 88
4.4 Dyades in de groep: wederzijdse relaties tussen slachtoffers, daders en verdedigers 91
4.5 Doelen en opbrengsten van pesten 93
4.6 Samenvatting en conclusie 95
4.7 Literatuur 96
5 De rol van de omgeving: gezin en school 99
5.1 Inleiding 99
5.2 Het gezin 99
5.3 De school 106
5.4 Het belang van gezin en school en implicaties voor interventie 110
5.5 Samenvatting 112
5.6 Literatuur 113
6 Interventie en interventieonderzoek 117
6.1 Inleiding 117
6.2 Wat is een interventie? 117
6.3 Het interventiespectrum 118
6.4 Noodzaak van effectonderzoek 122
6.5 Effectonderzoek: de vijf W’s 123
6.6 Eisen aan de interventie: duidelijk beschreven, toepasbaar in de praktijk en theoretisch onderbouwd (‘Wat?’) 123
6.7 Eisen aan effectonderzoek: interne en externe validiteit 125
6.8 Uitkomsten van interventieonderzoek (‘Werkt?’) 128
6.9 Moderatoren (‘Wanneer’ en ‘Voor wie’) 134
6.10 Mediatoren (‘Waarom’) 134
6.11 Kosteneffectiviteit 137
6.12 Erkenning van interventies door de Erkenningscommissie Interventies 138
6.13 Samenvatting en advies 139
6.14 Literatuur 139
7 Schoolbrede interventieprogramma’s 143
7.1 Inleiding 143
7.2 Prima – een schoolbreed antipestprogramma voor basisscholen (Minne Fekkes en Theo Paulussen) 144
7.3 Het KiVa-antipestprogramma: de cruciale rol van de groep (Gijs Huitsing en René Veenstra) 149
7.4 Kanjertraining: een schoolbrede interventie voor een veilig klimaat op school (Lilian Vliek en Annemieke Oudman) 155
7.5 De Vreedzame School (Leo Pauw) 160
7.6 Meta-analyses van schoolprogramma’s tegen pesten (Marjolijn Vermande) 165
7.7 Samenvatting 170
7.8 Literatuur 171
8 Interventies op het niveau van de klas 175
8.1 Inleiding 175
8.2 Taakspel: een effectief programma voor klassenmanagement (Pol van Lier, Hans Koot en Marjon ten Heggeler) 176
8.3 Het PAD-leerplan: een programma ter bevordering van sociale en emotionele competentie (Evelien Gooren, Pol van Lier, Hans Koot en Kees van Overveld) 179
8.4 Friendly AT TAC: de ontwikkeling van een digitale educatieve game tegen cyberpesten (Heidi Vandebosch, Karolien Poels en Katrien Van Cleemput) 182
8.5 Mediatie door leerkracht en leerlingen (Gerbert Haselager en Elisabeth Wiersma) 186
8.6 Samenvatting 191
8.7 Literatuur 191
9 Interventies gericht op leerlingen of hun ouders 195
9.1 Inleiding 195
9.2 Plezier op School: een zomercursus om de sociale competentie van aanstaande brugklassers te verhogen (Saskia Mulder, Marleen Faber en Marcel van Aken) 196
9.3 Sta Sterk Training: een selectieve interventie voor slachtoffers en buitenstaanders (Jeroen Pronk) 200
9.4 Alles Kidzzz: een individuele interventie op de basisschool voor leerlingen met gedragsproblemen (Sabine Stoltz en Monique van Londen) 204
9.5 Ik kies voor Zelfcontrole: een preventieve interventie voor kinderen met gedragsproblemen (Juliette Liber, Gerly de Boo en Pier Prins) 208
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan