Marius Appelman studeerde Bedrijfseconomie en werkte jarenlang bij een internationaal IT bedrijf. In 2000 besloot hij zijn hart te volgen; hij maakte van zijn passie zijn vak en startte Riksja Travel.
Hij ondekte hoe je met een liefdevolle intentie en een beleid gericht op geven overvloed kunt bereiken in een bedrijf. Zie het boek Riksja's Journey; met een organisatie op weg naar overvloed.
Meer over Marius AppelmanRiksja's Journey
Met een organisatie op weg naar overvloed
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789089840226Samenvatting
In 2000 nam Marius Appelman ontslag als consultant bij een grote corporate. Niet gehinderd door enige kennis van de reisbranche startte hij Riksja Travel vanuit een dringende behoefte het anders te gaan doen dan zijn voormalige werkgever. Zijn intentie: mensen op de eerste plaats zetten met een organisatie die bruist van enthousiasme.
Dit was de start van een reis met vele openbaringen. Hij ontdekte dat werken vanuit een liefdevolle intentie de opening bracht naar overvloed en resultaten. Daardoor werd de organisatie in vele opzichten succesvoller dan hij bij de start voor mogelijk had gehouden. Niet alleen bereikte Riksja en haar dochters een omzet van 100 miljoen euro met 250 werknemers; het werden blije medewerkers met veel betrokkenheid en energie.
De weg naar overvloed vraagt om afstemmen en vertrouwen geven, de bereidheid meerdere keren een omweg te maken en op zoek te gaan naar het juiste beleid. Het vraagt om het ontwikkelen van bewustzijn van medewerkers en van Marius zelf in zijn rol van directeur.
Vanuit zijn dromen en verwondering ging Marius op onderzoek uit en bracht hij Riksja naar pieken en dalen én onbekend terrein. Authentieke keuzes en vastbeslotenheid waren nodig om het werken vanuit een liefdevolle intentie vol te houden en terug te vinden als de weerbarstige werkelijkheid weer had toegeslagen.
Dit is het verhaal van Riksja’s Journey. Over hoe we het deden, wat er mis ging en wat we daar van leerden. Over de kracht van liefde en overvloed die onze wereld op haar kop zette.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Marius Appelman
Inhoudsopgave
Deel 1 De mentale dimensie
1.1 Inleiding
1.2 Kiezen voor het juiste concept
1.3 Kiezen voor het juiste businessmodel
1.4 Kiezen voor betekenis
1.5 Kiezen voor overvloed
1.6 Kiezen voor toegevoegde waarde
1.7 Kiezen voor vertrouwen
1.8 Kiezen voor mensen boven regels, procedures en overeenkomsten
1.9 Kiezen voor constructief realisme
1.10 Kiezen voor vooruitdenken en continue vernieuwen
Deel 2 De sociale dimensie
2.1 Inleiding
2.2 De bedding
2.3 De stroom: Motivatie
2.4 De bootjes: Teams
2.5 De admiraliteit: Leiderschap
2.6 De delta: Internationale samenwerking
2.7 Tot slot: Leg de sociale dimensie vast in een verhaal
Deel 3: De fysieke dimensie
3.1 Inleiding
3.2 Start-up
3.3 Celstructuur
3.4 Zelfsturende organisatie
3.5 Innovatie
3.6 De duurzame organisatie
3.7 Het nieuwe start-up denken
3.8 De (post) covid organisatie
Deel 4: De spirituele dimensie
4.1 Inleiding
4.2 Bewustzijn en overvloed
4.3 Paradigma’s: De tunnel waar we in zitten
4.4 Intuïtief werken
4.5 Het bewustzijn van de medewerker
Tot slot: Met een organisatie op weg naar overvloed
Bijlage 1: De aanpak van de Riksja Quest
Bijlage 2: Riksja’s waardenstelsel
Dankwoord
Bronvermelding
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan