Lees verder
Gail Heslinga (1965) is eigenaar van Gail’s Company, een adviesbureau voor mens en organisatie.
Meer over de auteursWaarom doen mensen wat ze doen?
Over archetypen, ons psychologisch DNA.
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789090353456Samenvatting
In ‘Waarom doen mensen wat ze doen geven’ Gail Heslinga en Chris Soels op een toegankelijke wijze inzicht in het gedrag en de onbewuste drijfveren van mensen. Het boek is voor iedereen die geïnteresseerd is in en gefascineerd wordt door het gedrag van mensen. Dit is het eerste boek dat analytische- en belevingspsychologie toegankelijk maakt voor een breed publiek. Niet in de laatste plaats door het persoonlijk verhaal van de auteur waarin de drijfveren van mensen herkenbaar worden neergezet. Het boek is praktisch toepasbaar door de uitwerking van elk archetype met betrekking tot de omgeving waarin specifieke kwaliteiten tot hun recht komen. Er worden begrippen geïntroduceerd zoals psychologisch DNA, de Cirkel van Creatie, archetypen, kleurenpsychologie, filters van bewustzijn, emotionele immuniteit en er wordt uitgelegd hoe dit zich uit in de veerkracht en weerbaarheid van mensen.
Dit boek is voor leidinggeven die hun medewerkers effectief willen aansturen en ondersteunen in de persoonlijke ontwikkeling. Voor HR-professionals en recruiters die de juiste persoon op de juiste plek in de organisatie willen plaatsen en investeren in een optimale teamsamenstelling. Voor coaches en mediators die mensen ondersteunen in persoonlijke ontwikkeling en communicatieve uitdagingen. Voor accountants die mergers en overnames vanuit de menskant willen laten slagen.
En dit boek is voor mensen die mensen willen bereiken in het kader van profiling, marketing en reclame. Mensen herkennen archetypen op onbewust niveau. Hoe dichter je een profiel of een personage laat aansluiten bij een archetype, hoe gemakkelijker de beschouwer zich hierin zal herkennen. Was profiling lange tijd voorbehouden aan detectiveseries, tegenwoordig is het niet meer weg te denken in de marketing en reclame.
Een klantprofiel helpt om producten bewust onder de aandacht te brengen vanuit maximale herkenning en gedeelde waarden. Met profiling spreek je letterlijk de taal van de klant in kleur, beeld en behoeften. Inzicht in de twaalf archetypen helpt je om een klantprofiel op te stellen. Zo kan je de doelgroep ook op onbewust niveau aanspreken.
De twaalf archetypen die ons psychologisch DNA vormen worden uitgebreid besproken met behulp van de Cirkel van Creatie. De Cirkel van Creatie herkennen we in ‘De Reis van de Held’ die ieder van ons doormaakt in de zoektocht naar waarom wij de dingen doen die we doen. De persoonlijke inzichten van Gail in haar zoektocht naar geluk laten zien hoe de twaalf archetypen haar hebben gevormd. Openhartig en herkenbaar maakt haar verhaal analytische psychologie toegankelijk voor een breed publiek.
Het boek nodigt je uit om op ontdekkingsreis te gaan naar jouw innerlijke drijfveren. En onderweg zou het zo maar kunnen zijn dat je ook anderen beter leert begrijpen. Op die manier dragen inzichten in waarom doen mensen wat ze doen bij aan minder ruzie en onbegrip, omdat de positieve intentie van het gedrag duidelijk wordt.
Inzicht in jezelf zorgt er ook voor dat je weerbaarder bent ten opzichte van je omgeving. Dat je minder druk ervaart en gewoon jezelf kunt zijn. Dat je begrijpt waarom je soms geëmotioneerd bent of over je grenzen gaat. En misschien nog wel belangrijker: dat je ontdekt wat er bij je past en waar jouw talenten tot hun recht komen. Dat je kunt doen waar je blij van wordt en effectief kunt communiceren. Kortom: dit boek gaat over ons en waarom we doen wat we doen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Gail Heslinga
Over Chris Soels
Inhoudsopgave
Eind van de reis 10
Inleiding 15
Deel I 21
Filters van bewustzijn 21
Onbewust bewust 22
Worden wie je bent 29
Focus op balans 35
Allergie en projectie 43
Hoe weet jij dat je het goed doet? 49
Hoe begrijp je de wereld? 59
Psychologisch DNA 71
Deel II 77
De Cirkel van Creatie 79
1. De Gangmaker 87
2. De Schatbewaarder 97
3. De Boodschapper 107
4. De Toegewijde 115
5. De Koning 123
6. De Wetenschapper 134
7. De Diplomaat 147
8. De Tovenaar 157
9. De Visionair 169
10. De Vormgever 181
11. De Vernieuwer 193
12. De Ontvankelijke 207
Deel III 217
Emotionele Immuniteit 218
Eerlijk duurt het langst 235
Gelukkig zijn met wat je hebt 239
Dankwoord 242
Appendix A 244
me4all® Talentscan 244
Appendix B 245
Persoonlijke ontwikkeling 245
Noten 246
Deel I 246
Deel II 251
Deel III 273
Literatuur 274
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan