Jackie Janssen wordt omschreven als een visionaire leider en is actief als Chief Data Officer. Zijn expertise ligt in leiderschapsontwikkeling, AI-gedreven innovatie, en coaching. Als boeiend spreker geeft Jackie regelmatig keynotes en workshops en verdiept hij zich in consultancy projecten.
Meer over Jackie JanssenAI, de hype voorbij
Alles waar je om geeft beter maken
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789401402910Samenvatting
AI, de hype voorbij erkent de mogelijkheden die artificiële intelligentie (AI) biedt, maar kijkt ook verder naar het potentieel om organisaties van grond af aan te transformeren. Het boek gaat dieper in op alledaagse toepassingen van AI, zoals navigatiesystemen in auto's en gepersonaliseerde aanbevelingssystemen op streamingplatforms.
Aan de hand van persoonlijke verhalen en praktijkvoorbeelden schetst het een positief beeld van de toekomst door de immense kansen die AI biedt voor organisaties. Denk hierbij aan verbeterde efficiëntie, klantenservice op maat en baanbrekende innovaties. Dit boek dient als een gids voor iedereen die de impact van AI in de organisatie wil begrijpen en maximaal wil benutten.
Prompt visual: futuristic birds flying in a clear sky
Dit boek van Jackie staat met beide voeten in de praktijk. Start met lezen en laat je inspireren. - Rudi Peeters, Bestuurder Colruyt, Torfs, Vandersanden, Intesa. Adviseur Dicar, GroupS, CEO coach
AI, de hype voorbij belicht op heldere wijze de reis van het introduceren van AI in organisaties; het smaakt naar meer! - Luc Van Gorp, Voorzitter en CEO CM - Christelijke Mutualiteit
Jackie brengt met zijn down-to-earth aanpak handvatten om AI in concrete use cases in jouw bedrijf binnen te brengen. - Peter Snauwaert, Business Development, OECO
Wil jij je organisatie meenemen naar AI-beheersing? Lees dit boek en laat Jackie je gids zijn. - Stefan Schoonbrood, Managing Partner van MbarQ
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jackie Janssen
Inhoudsopgave
What’s the buzz all about? 15
De reikwijdte en belofte van artificiële intelligentie 17
Het Identificeren van mogelijkheden voor AI in jouw organisatie 27
Het ontwikkelen van een AI-strategie 31
Het meten van de impact van AI 34
Het opbouwen van een AI-team 37
Het trainen van jouw team 41
Het implementeren van AI-oplossingen 44
Het kiezen van de juiste AI-technologieën 46
Het voorbereiden op de toekomst van AI 50
Take-aways 53
Inleiding tot het AI-kompas - het navigeermiddel om jouw organisatie te helpen 55
Van Bewust worden naar Plantrekken – De eerste stap van de reis 59
Experimenteren – de ontdekkingsreis 61
Industrialiseren – de motor van AI 63
Innoveren – de toekomst vormgeven met AI 64
Het potentieel van AI voor innovatie 65
Take-aways 67
Eerste stap: van Bewust worden naar Plantrekken 69
Checklist 69
Inleiding 70
De fundamenten van datagedreven werken 71
De use case voor ProdTech 72
Het belang van data in besluitvorming 73
Data: verzamelen, bewerken en begrijpen 74
Een eerste blik op machine learning 77
Zelfs in deze fase kun je al spelen met Computer Vision 78
Natuurlijke Taalverwerking (NLP): een introductie 80
Je kent de mogelijkheden nu, tijd om te verkennen 83
Take-aways 85
Tweede stap: experimenteren - de ontdekkingsreis 87
Checklist 87
Inleiding 88
Experimenteren: AI van angst naar acceptatie 89
Hoe de ‘spider for strategic fit’ kan verschillen per sector en organisatie 95
De prompt engineer – een nieuwe rol en meteen cruciaal bij het
experimenteren 97
Privacy en data security: De onmisbare elementen in elke fase 103
Interdisciplinaire teams: de symfonie van AI 107
Uitdagingen en belemmeringen als dissonante noten in de AI-symfonie 111
Validatie en communicatie als slotakkoord van de AI-symfonie 113
De eerste stap: Hoe de juiste case te kiezen 114
Het aantrekken van AI-expertise: een andere cruciale stap 116
Take-aways 119
Derde stap: industrialiseren - de motor van AI 121
Checklist 122
Inleiding 123
De noodzaak van schaalbaarheid 124
Het evolutionaire verhaal van AI-rollen 127
Het AI-team: het Ensemble 132
Continu leren en groeien: Het belang van flexibiliteit en bijsturing 134
De fundering voor een solide AI-afdeling 136
Change management 140
Budgettering en AI zijn belangrijke aspecten in de industrialisatiefase 143
Het belang van de ‘strategic spider’ 146
De synergie tussen budgetstrategie en de ‘strategic spider’ 151
De ‘strategic spider’ in de praktijk 152
Industrialiseren – een niveau om na te streven 156
Take-aways 157
Vierde stap: innoveren - de vleugels van AI 159
Checklist 159
Inleiding 161
De synergie van AI en menselijke creativiteit 162
Open Innovatie en Samenwerking 163
Snelheid versus zorgvuldigheid in AI-innovatie 164
De Innovatieparadox in AI 165
Het creëren van een cultuur van innovatie 167
Het navigeren van het pad naar innovatie 170
De toekomst van AI-gedreven innovatie 171
Take-aways 173
De toekomst van AI in organisaties 175
De opkomst van slimme assistenten 175
Personalisatie en klantenservice 178
Voorspellende analyses: De toekomst vandaag voorspellen 180
De impact op de arbeidsmarkt 182
Actiepunten voor organisaties na het lezen van dit boek 184
Slotgedachten 187
Dankwoord 191
Enkele termen om te onthouden 193
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan