

Hans Diels is toekomstdenker bij het ondernemersplatform ETION. Hij schrijft over nieuwe technologieën en maatschappelijke evoluties en geeft workshops rond toekomstdenken en trendanalyse.
Meer over Hans DielsHet onzekerheidsvoordeel
Strategie tussen feiten en verbeelding
Paperback Nederlands 2022 9789401482578Samenvatting
Maak je bedrijf beter bestand tegen veranderingen
- Hoe denk je op lange termijn in een wereld die steeds sneller verandert?
- Hoe verwerf je door onzekerheid te omarmen een competitief voordeel?
- Hoe ontwikkel je een bedrijfsstrategie in een onzekere omgeving?
In een snel veranderende wereld werken de klassieke strategische concepten niet meer. Bedrijven moeten zich voorbereiden op verschillende alternatieve toekomsten. Eén optimale strategie is een illusie.
Het zijn de bedrijven die de onzekerheid omarmen, de horizon scannen voor opkomende trends en hun strategische opties uittesten in verschillende scenario’s die er competitief beter voor komen te staan dan hun concurrenten die in de illusie van zekerheid blijven leven.
Het onzekerheidsvoordeel schetst een helder kader voor bedrijfsleiders en changemakers die willen bouwen aan een toekomststrategie in een wereld vol onzekerheid. Het toont hoe je aan de hand van scenariodenken onzekerheden kunt omzetten in opportuniteiten.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Interviews en artikelen (1)
Over Hans Diels
Inhoudsopgave
Waarom de apen onze baas niet zijn 10
Tijdperk van verandering 11
Leven onder de wet van Moore – Exponentiële tijden 12
Robots en genomen – Versnelling door convergentie 14
Een Chinese vleermuis en lege schappen wc-papier – Toenemende verbondenheid en complexiteit 15
Waarom toekomstdenken moeilijk is 17
Onze interne Kim-Jong-Un – Onzekerheid mijden 17
Van de Ardennen tot Davos – De toekomst is niet zoals gisteren 20
Het onzekerheidsvoordeel 23
Tesla vs. de rest – Surpluswinst 24
Sun en de vogelgriep – Weerbaarheid 27
Toekomstdenken in onzekerheid: tussen feiten en verbeelding 29
Connecting the dots – But which dots? 29
Een handleiding voor de onzekere strateeg 31
Hoofdstuk 2 Focus voor de toekomst 35
Van het perfecte leven naar half-opgegeten sandwiches – Het gevaar van een verkeerde focus 36
Op zoek naar onze focus 39
Van treinen naar mobiliteit – Wat doen we als bedrijf? 41
De verdwijning van de Brugse toeristen – Wat heeft je bedrijf nodig? Wat kan het gebruiken? 43
Wat zijn jouw kanaries? – Impact bepalen, prioriteiten vastleggen 48
FICHE: STEEP-analyse en Business Model Canvas 50
Hoofdstuk 3 Op zoek naar signalen 53
Speuren in de marge – Op zoek naar (zwakke) signalen 53
De toekomst aan de horizon – De horizon scannen 53
Information overload – De juiste informatie selecteren 56
Korte rokjes of digitalisering – Trends vs. trendy 57
Roadtrip naar de marge – Waar vinden we zwakke signalen? 58
Van weer naar klimaat – Hoe trends destilleren uit signalen 61
Één zwaluw maakt … – Signaalsterkte 62
De AI-winter en -lente – Voorbij de Hype 64
De zelfrijdende wagen van de Millennial – Randvoorwaarden 66
Van mogelijk tot ondenkbaar – Mappen van trends 75
FICHE: trendanalyse 79
Hoofdstuk 4 Verbeelding 81
Van Pearl Harbour tot 9/11 – Het falen van de verbeelding 82
Verhalen als hulpmiddel 83
Over orken en Crystal Meth – De kracht van verhalen 88
Het veranderen van percepties 92
Scenario’s bouwen 93
Het kader – Onzekerheden als basis 93
Ziekenfondsen en bouwbedrijven – Enkele praktijkvoorbeelden 94
De inhoud – Stakeholders en backcasting 98
Verhaalstructuur – Verhalen vertellen 101
FICHE: scenario-matrix 107
Hoofdstuk 5 Naar een IKEA-strategie 109
Tussen twijfel en overmoedige vastberadenheid – Strategie onder onzekerheid 111
De bouwblokken - Strategische opties 113
Strategische opties ontwikkelen 113
Scenario’s als generale repetitie – Windtunneling 114
Are you ready? 117
Monitoring en bijsturen 119
Operatie Ryan – Indicatoren vastleggen 119
Iedereen zijn eigen CIA – Monitoringsysteem 121
Timing – Actie 122
Naar een modulaire strategie 125
Hoofdstuk 6 Leiderschap in onzekerheid (tussen feiten en verbeelding) 127
Don’t be like Nokia – Het belang van psychologische veiligheid 129
Be Like Yoda – De leider als persoon 131
Gezamenlijk op zoek naar de toekomst – De leider in de organisatie 133
Naar een cultuur van dingen in vraag stellen 134
Gemeenschappelijk begrip door een strategische conversatie 136
Van Musk tot Pixar – Falen is een optie 139
Hoofdstuk 7 Een kader voor een strategische conversatie 143
Nawoord door dirk vandeputte 147
Dankwoord 151
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan