Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Innovatiekracht

Over organisatiecultuur en hoe mensen het verschil maken

Paperback Nederlands 2022 9789401487764
Verkooppositie 3324Hoogste positie: 784
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Innoveren kun je leren - ook als organisatie

Onderzoek leert dat het werkklimaat in de organisatie de meest invloedrijke factor voor creativiteit en innovatie is. Methoden en technieken helpen ons creativiteit te bevorderen en innovatie te versnellen. Maar wat hebben we er aan als de omgeving niet motiveert, niet veilig is en geen ondersteuning biedt?

Dit boek maakt de invloed van de organisatiecultuur op innovatie concreet. Twaalf nieuwe invalshoeken stellen de lezer in staat een excellent innovatieklimaat in eigen team of organisatie te creëren.

Een eye opener voor iedereen die dacht dat disruptie alleen was voorbehouden aan start-ups.

Bij het boek hoort een online assessment om het innovatieklimaat in de eigen organisatie te kunnen vaststellen.

Specificaties

ISBN13:9789401487764
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:212
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:20-10-2022
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Een veilige werkomgeving bevordert innovatie
Peter Spijker 11 januari 2023 In ‘Innovatiekracht’ legt Marcel van der Ven uit hoe een organisatiecultuur kan bijdragen aan innovatie in plaats van innovatie te beperken. Ongeacht hun cultuur kunnen organisaties die willen innoveren omstandigheden creëren waar creativiteit alle ruimte heeft. Medewerkers zijn in zo’n organisatieklimaat intrinsiek gemotiveerd, krijgen collegiale ondersteuning en nemen risico’s bij het bedenken en ontwikkelen van ideeën.

Over Marcel van der Ven

Marcel van der Ven weet als geen ander hoe je iets van idee tot innovatie brengt. Hij heeft leidinggegeven aan meer dan 300 creatieve teams en werkte o.a. voor ECT, Schiphol en KPN. Marcel is van oorsprong architect en ontwikkelde zich van daaruit tot regisseur van creatieve processen tot ver buiten zijn oorspronkelijke vakgebied.

Andere boeken door Marcel van der Ven

Inhoudsopgave

Voorwoord 7

1 INLEIDING 9

DEEL 1: THEORETISCH KADER
2 ZONDER CREATIVITEIT GEEN INNOVATIE 15
2.1 Paal en perk aan prietpraat 15
2.2 Niet-creatief gedrag is aangeleerd 16
2.3 Creativiteit is geen panacee 18

3 NIET IEDERE VERBETERING IS EEN INNOVATIE 23
3.1 Wanneer is iets innovatief? 24
3.2 Er bestaat maar één soort innovatie 25
3.3 Het innovatieproces bestaat niet 28

4 CULTUUR EN ORGANISATIEKLIMAAT ALS INNOVATIEVERSNELLER 33
4.1 De organisatiecultuur maakt dat we (nog) bestaan 33
4.2 Het organisatieklimaat: spiegel van de organisatiecultuur 36
4.3 Welk organisatieklimaat stimuleert innovatie? 39
4.4 Tweehandige organisaties 45

5 HET LIGT – NIET ALTIJD – AAN DE BAAS 47
5.1 De leiderschapsstijlen van Goleman 47
5.2 Directief leiderschap 48
5.3 Visionair leiderschap 49
5.4 Relatiegericht leiderschap 50
5.5 Democratisch leiderschap 51
5.6 Maatgevend leiderschap 52
5.7 Coachend leiderschap 53
5.8 Innovatiestimulerende stijlcombinaties 54
SAMENVATTING DEEL 1 56

DEEL 2: DIMENSIES VAN HET INNOVATIEKLIMAAT 60
6 VUUR 63
6.1 Uitdaging 65
6.2 Autonomie 73
6.3 Vitaliteit 81
6.4 Speelsheid 88

7 VOEDING 97
7.1 Waardering 97
7.2 Broedtijd 108
7.3 Ideesteun 118
7.4 Investeringsbereidheid 127

8 VEILIGHEID 137
8.1 Vertrouwen 138
8.2 Gedachtewisseling 145
8.3 Samenhang 153
8.4 Risicobereidheid 163
SAMENVATTING DEEL 2 172

DEEL 3: INTERNATIONALE TOEPASBAARHEID 182
9 GEO- EN ETNOGRAFISCHE CULTUUR EN INNOVATIEKLIMAAT 185
9.1 De cultuurdimensies van Hofstede 185
9.2 Machtsafstand 186
9.3 Individualisme versus collectivisme 187
9.4 Masculiniteit versus femininiteit 188
9.5 Onzekerheidsvermijding 188
9.6 Termijnoriëntatie 189
9.7 Levensvreugdebeleving 189
SAMENVATTING DEEL 3 190

Nawoord 193
Over de auteur 195
Wetenschappelijke verantwoording 197

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Innovatiekracht