Formatief evalueren in de praktijk
Gebonden Nederlands 2019 2e druk 9789461182807Samenvatting
Formatieve assessment heeft drie belangrijke kenmerken:
* Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.
* Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.
* Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.
Uiteindelijk wil je dat leerlingen zien waar ze staan ten opzichte van een
leerdoel, en bese en welke stappen ze kunnen zetten om dat doel te bereiken.
Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatieve assessment. Met
mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek de vijf kernstrategieën voor
formatieve assessment toe. Daarnaast geven ze 24 praktische technieken (met
bijbehorende tips en aandachtspunten) die je meteen kunt toepassen in je klas.
Probeer de technieken niet allemaal tegelijk uit. Start er met een die jou
aanspreekt en breid je technieken geleidelijk uit. Veranderingen aanbrengen
in je manier van lesgeven is niet eenvoudig, zegt Wiliam. Wie te veel wil
aanpassen, valt al snel terug op oude routines. Daarom licht dit boek toe hoe je
formatieve assessment stapsgewijs in de praktijk kunt brengen en kunt borgen,
zodat het een vast onderdeel wordt van je lesgeven.
Dit boek is aangevuld met een hoofdstuk waarin enkele Nederlandse leraren
aangeven hoe zij omgaan met onderdelen van formatieve assessment.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan