Iris Becx, MSc is promovenda bij de Vrije Universiteit Amsterdam en het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving.
Meer over de auteursDoe het zelf?
Ervaringen met de afwikkeling van letselschade met en zonder belangenbehartiger
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789462127456Samenvatting
Na een verkeersongeval kunnen slachtoffers hun schade zelfstandig afhandelen en zelf contact onderhouden met de verzekeraar van de wederpartij, of bijgestaan worden door een belangenbehartiger. In dit onderzoek staan de ervaringen van de eerste groep, de zogenaamde ‘zelfhulpgroep’, centraal. Het gaat om een grote groep: 38% van alle letselschadezaken wordt afgewikkeld zonder dat daar een belangenbehartiger bij te pas komt.
Over de zelfhulpgroep en over hun ervaringen was tot dusver heel weinig bekend. Onderzoek dat is verricht naar de behoeften en ervaringen van letselschade slachtoffers betrof impliciet altijd benadeelden die zich lieten bijstaan door belangenbehartigers. Dit onderzoek is een eerste stap om die kennislacune te dichten. Door middel van registratiegegevens van verzekeraars en interviews met slachtoffers is onderzocht waarom een verkeersslachtoffer wel of niet voor rechtshulp kiest, en welke invloed het al dan niet inschakelen van een belangenbehartiger heeft op verloop, uitkomst en slachtoffer ervaring van een letselschadezaak.
Dit onderzoek laat zien dat het afwikkelen zonder belangenbehartiger voor benadeelden zowel voor- als nadelen kan hebben, afhankelijk van de aard van letsel en schade, en de eigen situatie en voorkeuren. Dat pleit ervoor om benadeelden een zo goed mogelijk geïnformeerde keuzemogelijkheid te bieden, zodat zij op grond van feitelijke informatie een beslissing kunnen maken.
De resultaten van dit onderzoek hebben inmiddels geleid tot een samenwerkingsverband tussen de Vrije Universiteit, Slachtofferhulp Nederland en Achmea, waarbinnen gevolg gegeven wordt aan de in dit onderzoek neergelegde aanbevelingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Arno Akkermans
Over Nieke Elbers
Over Kiliaan van Wees
Inhoudsopgave
1 Inleiding 17
2 Bestaande inzichten in de literatuur 19
2.1 Inleiding 19
2.2 Waarom kiest men voor een belangenbehartiger? 19
2.2.1 De rationele keuzetheorie 19
2.2.2 Nederlands empirisch onderzoek naar keuzegedrag van rechtszoekenden 21
2.2.3 Internationaal onderzoek naar keuzegedrag 22
2.3 Invloed van een belangenbehartiger op verloop en uitkomst 24
2.3.1 Doorlooptijd 24
2.3.2 Hoogte schadevergoeding 25
2.4 Ervaringen van slachtoffers met het letselschadeproces 26
2.5 Inventarisatie 30
3 Letselschade en vergoeding 33
3.1 Branche initiatieven omtrent de behandeling van letselschade 34
3.2 Aansprakelijkheidsverzekering in het verkeer 35
3.3 De vaststelling van letsel en schade 36
3.4 Vermogensschade en niet-vermogensschade 37
3.5 Rechtsbijstandverzekering 37
3.6 Ervaringen van benadeelden met het letselschadeproces 38
4 Empirisch onderzoek: kwantitatief dataonderzoek 41
4.1 Onderzoeksontwerp 41
4.2 Gebruikte dataset 42
4.3 Variabelen 43
4.4 Analyse 45
4.5 Expertmeetings 46
4.6 Resultaten 48
4.6.1 Keuzegedrag 48
4.6.2 Invloed van een belangenbehartiger op verloop en uitkomst 50
4.6.3 Ervaringen van benadeelden met het afwikkelingsproces 57
4.7 Beperkingen van het onderzoek 60
4.8 Conclusie kwantitatief dataonderzoek 63
5 Empirisch onderzoek: interviews 67
5.1 Opzet interviews 67
5.2 Methode 68
5.2.1 Respondenten 68
5.2.2 Procedure 68
5.2.3 Analyse 69
5.3 Resultaten 70
5.3.1 Keuzegedrag 70
5.3.2 Invloed van een belangenbehartiger op verloop en uitkomst 74
5.3.3 Hoogte schadevergoeding 76
5.3.4 Ervaringen van slachtoffers met het letselschadeproces 79
5.4 Conclusie interviews 85
6 Discussie 89
6.1 Belangrijkste bevindingen 89
6.1.1 Keuzegedrag 89
6.1.2 Invloed van een belangenbehartiger op verloop en uitkomst 91
6.1.3 Ervaringen van benadeelden met de schadeafwikkeling 92
6.2 Beperkingen van het onderzoek 93
7 Aanbevelingen – en eerste stappen tot uitvoering daarvan 95
7.1 Aanbevelingen onderzoek 95
7.2 Aanbevelingen praktijk 95
7.3 Stappen tot uitvoering van deze aanbevelingen 98
Literatuur 101
Bijlagen 107
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan