Lezen doe je samen
Hoe kan leeshonger gestimuleerd worden?
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463012836Samenvatting
Hoe wordt iemand een lezer en hoe blijft iemand lezen? Niet omdat het moet voor school, maar omdat het plezierig is. Dat kan alleen door positieve leeservaringen op te doen en dat lukt alleen met de hulp van anderen.
De (bijna) lezer en de ander staan centraal in dit boek. Mia Stokmans (Universiteit van Tilburg) heeft alles wat inmiddels uit onderzoek bekend is over leesdoelen, leesmotivatie en succesvolle leesbevordering vervat in wat ze ‘het leeshongermodel’ heeft gedoopt. Dit model beschrijft hoe anderen lezers kunnen maken en hoeden. Deze anderen zorgen ervoor dat niet-lezers geïnteresseerd raken in boeken.
Ze helpen hen bij het kiezen van een boek, verleiden hen dat ook daadwerkelijk te lezen en vragen naar leeservaringen. Vooral bij niet-lezers en af-en-toe-lezers is die rol van de ander nodig. Maar ook fervente lezers zoeken anderen op; om leeservaringen uit te wisselen en om goede tips voor een volgend leesavontuur te krijgen.
Dit boek biedt inzicht in hoe lezers geboren worden en biedt praktische handvatten voor leesbevordering. Dit alles onder het motto: lezen doe je niet alleen, maar samen.
Trefwoorden
leeshonger leessocialisatie leesbevordering lezen leesmotivatie leescirkel leesgedrag sociale context onderwijs leesplezier boekgesprekken literatuur leesvaardigheid leesattitude leesbegeleiding boekenkeuze leeservaring leescompetentie leesinterventie eigen effectiviteit leescultuur niet-lezers leesinterpretatie leesklimaat leesdoelen leestheoretische modellen leesonderzoek leesomgeving lezersgericht leesdidactiek
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 WAAROM LOONT EEN INVESTERING IN HET SAMEN LEZEN VAN VERHALEN? 9
1.1 Voordelen van het samen lezen van verhalen in de vrije tijd 11
1.2 Mogelijke competentiedoelen voor leesbevordering 20
1.3 Afbakening van de studie 22
1.4 Tot slot 23
2 LEESGEDRAG VAN NEDERLANDERS IN KAART 25
2.1 Onderzoek naar leesgedrag 26
2.2 Leesvaardigheid 29
2.3 Accenten in leesbevordering tot nu toe 32
3 FACTOREN DIE LEESGEDRAG BEPALEN 35
3.1 De cultuurdeelnametheorie van Ganzeboom 36
3.2 Theorie van Gepland Gedrag (TPB-model) 41
3.3 Het RAND-model voor publieksuitbreiding 46
3.4 Leesmotivatie 54
3.5 Het leeshongermodel: synthese van voorgaande modellen 56
4 LEESSOCIALISATIE: INVLOEDEN VAN ANDEREN 59
4.1 Wat is leessocialisatie? 59
4.2 Leessocialisatie in een een-op-een relatie 64
4.3 Leessocialisatie in een groepsproces 74
4.4 Leessocialisatie in een maatschappelijk proces 81
4.5 Smaak- en interesseontwikkelingen van een lezer 82
5 DE LEESCIRKEL 89
5.1 Het kiezen van een aansprekend boek 90
5.2 Het omzetten van een leesintentie 102
5.3 Praten 106
5.4 Praktische tips en aanwijzingen voor het kiezen en praten 114
6 LEZEN ALS EEN RECURSIEF SCHEPPINGSPROCES 119
6.1 Uitgangspunten bij het leesproces 120
6.2 Verschillende lezers, verschillende interpretaties 125
6.3 De inhoudelijke representatie van het verhaal 142
6.4 Gevoelens bij het lezen van een verhaal 143
7 LEESHONGER 149
7.1 Motivatie in het leeshongermodel 149
7.2 Wat is leeshonger? 152
7.3 Leesattitude volgens het leeshongermodel 157
7.4 Eigen effectiviteit volgens het leeshongermodel 164
7.5 Het toegeven aan de invloed van anderen 167
7.6 De kern van leeshonger 173
8 LEZEN DOE JE NIET ALLEEN 175
8.1 De sociale verankering van lezen als talig proces 176
8.2 De coachende en stimulerende rol van de ander bij een leescirkel 178
8.3 De veranderende rol van anderen 181
8.4 Besluit 190
LITERATUURLIJST 193
BIJLAGEN 223
BIJLAGE A KORTE BESCHRIJVINGEN VAN DE ZEVEN VAARDIGHEIDSNIVEAUS BIJ
LEESVAARDIGHEID 225
BIJLAGE B LEESNIVEAUS VAN WITTE (2008) 226
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan