Dienstverlening door de politie
(Belgisch recht)
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789463710091Samenvatting
Dienstverlening door de politie aan burgers is van oudsher een belangrijke taak van de politie. In dit Cahier staat daarom de vraag centraal wat de actuele betekenis van dienstverlening door de politie is. Het gaat daarbij om dienstverlening in brede zin, namelijk: in ontvangst nemen van meldingen, opnemen van aangiften, verschaffen van informatie.
Maar ook het verlenen van allerlei soorten hulp aan burgers. Omarmt de politie dienstverlening nog wel als een essentieel element van haar werkzaamheden? Klopt het dat bij de politie de neiging bestaat om de afstand tot burgers te vergroten? Wat zijn de gevolgen van het verminderen van face-to-face contacten tussen burgers en politie voor de dienstverlening? Brengt dit een verschraling van de informatie met zich mee die de politie tot haar beschikking heeft ?
Of getuigt het via internet stroomlijnen van contactmomenten juist van inzicht in de huidige verhoudingen tussen overheid en burgers? Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van de multichannelstrategie in Nederland. Hierbij stuurt de politie er op aan om de contacten met burgers vooral via internet te laten lopen. En als dat niet lukt via de telefoon, vervolgens via de balie en in het uiterste geval met een bezoek aan huis. Is het verstandig dat de Belgische politie dit voorbeeld volgt?
De Cahiers Politiestudies verschijnen trimestrieel. Zij zijn onderworpen aan een internationale double blind peer review en worden samengesteld door de gasteditoren, de hoofdredacteur en de editorial board, i.s.m. de redactie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Dienstverlening door de politie: vinken of vonken? 7
Lodewijk Gunther Moor, Tom Van den Broeck, Elke Devroe en Antoinette Verhage
Kaderstuk 13
Dienstverlening door de politie
‘In service’ of ‘out of service’?
De gasteditoren Tom Van den Broeck, Lodewijk Gunther Moor, Elke
Devroe, Antoinette Verhage
Dienstverlening in de context van de politie 19
Auke J. van Dijk & Frank Hoogewoning
Dienstverlening en slachtofferzorg: hoe krijgt de politie de basis op orde? 33
Barbara van Caem en Hester Hageman
Burgers serieus nemen 49
Over het vertrouwen van burgers in de Amsterdamse politie
Jolijn Broekhuizen, Dorian Schaap, Bas van Stokkom, Maaike van Kapel
In memoriam Brice De Ruyver (1954-2017) 73
Paul Ponsaers
De ideale schaalgrootte 77
De opstap naar een optimale politionele dienstverlening
Brice De Ruyver
Fusies van lokale politiezones en het effect op hun dienstverlening 93
Alexander De Baets en Antoinette Verhage
Dienstverlening door de politie: het e-loket (de digitale onthaalfunctie) 121
Aline Duchateau
Discussiebijdrage 139
Ontmoedigt de politie contacten met burgers?
Lodewijk Gunther Moor
Discussiebijdrage 145
Het meten van criminaliteit: een methodologisch probleem?
Frits Huls
Boekbespreking 155
Blauwe patronen. Betekenisgeving in politiewerk
Paul Ponsaers
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan