Prof.dr. R. de Wijk is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden en directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies.
Meer over Rob de WijkDe nieuwe wereldorde
Hoe China sluipenderwijs de macht overneemt
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 13e druk 9789463822763Samenvatting
De Chinese wereldorde komt eraan. In oktober 2017 stippelde president Xi de route uit: als in 2049 de Volksrepubliek zijn honderdste verjaardag viert, moet zijn ‘Chinese droom’ zijn uitgekomen: China is dan de leider van de wereld.
In een fascinerend betoog vol persoonlijke ervaringen betoogt Rob de Wijk dat dit gaat lukken. Als China het mondiale machtsspel behendig speelt en koploper wordt van de nieuwe industriële revolutie van Internet of Things, nanotechnologie en Artificial Intelligence, zal het de wereldorde gaan bepalen.
Geholpen door de financiële crisis van 2008, president Trumps protectionisme, de ontregelende politiek van Poetin, de strijd om de Brexit en opkomend nationalisme in Europa wordt de eenentwintigste eeuw de eeuw van China. President Biden tracht samen met bondgenoten de schade zoveel mogelijk te beperken. Als dat niet lukt gaat de westerse wereldorde met zijn vrijmarkteconomie, internationaal recht, internationale instituties, democratie, mensenrechten en burgerlijke vrijheden op de schop.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Interregnum
I - De sloop van de westerse wereldorde
1. De opkomst en ondergang van wereldordes
2. De westerse wereldorde
3. Weg met het Westen
4. De aanval van binnenuit
5. De sloper
6. De ontregelaar
II - De opkomst van China
7. De barbaren
8. China’s groeiende assertiviteit
9. De weg naar een militaire supermacht
III - De Chinese wereldorde
10. De nieuwe geopolitiek
11. De vierde industriële revolutie
12. Een wereldorde met Chinese karakteristieken
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan