Eerlijke concurrentie
De Nederlandse strijd tegen marktmacht
Paperback NL 2022 1e druk 9789464550290Samenvatting
In 1890 wordt in de Verenigde Staten de Sherman Act van kracht. Met deze mededingingswet wordt de marktmacht van spoorwegmagnaten als Cornelius Vanderbilt en olietycoons als John Rockefeller gebroken. Met lede ogen zien de Amerikanen in de jaren ‘30 van de vorige eeuw aan dat Hitler zijn macht mede vestigt op machtige kartels als IG Farben. Na de Tweede Wereldoorlog worden de Duitse kartels afgebroken en dringt de VS succesvol aan op het invoeren van mededingingswetgeving in Duitsland.
In dit boek beschrijft journalist Roy op het Veld hoe Nederland, ondanks de ontwikkelingen in de VS en Europa, tot diep in de jaren ‘90 te boek staat als ‘kartelparadijs’. Pas in 1998 gaat het roer om met de invoering van de Mededingingswet en de oprichting van toezichthouder NMa. Met vallen en opstaan worden kartels opgerold en verboden praktijken aangepakt. Inmiddels geldt de Nederlandse toezichthouder als een volwaardige hoeder van eerlijke concurrentie en goede marktwerking. Maar nieuwe uitdagingen dienen zich aan, want zijn toezichthouders in staat de macht van Big Tech-bedrijven als Google en Facebook binnen de perken te houden?
“Dit boek laat goed zien dat de wereld van het mededingingstoezicht voortdurend in beweging is. Iedereen die wil begrijpen waarom goede marktwerking in Europa belangrijker is dan ooit, en waarom toezichthouders relevanter zijn dan ooit, raad ik aan het te lezen” - Margrethe Vestager, Eurocommissaris Mededinging
"Een fantastisch boek. Ik heb het in één ruk uitgelezen! Geweldig goed geschreven en buitengewoon compleet." - Yvonne van Rooy, voormalig staatssecretaris Economische Zaken
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan