Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Visual Language

Perspectives for both Makers and Users

Paperback Engels 2012 9789490947729
Verwachte levertijd ongeveer 1 werkdagen

Samenvatting

Wanneer zegt een beeld meer dan duizend woorden? Iedereen die wel eens een pagina voor een tijdschrift bedenkt, een powerpointpresentatie maakt, een brochure schrijft, een presentatie voor een poster moet maken of een idee voor een infographic moet verzinnen, komt vergelijkbare vragen tegen: waarom zou ik deze foto juist hier zetten en niet daar? Welke achtergrondkleur gebruik ik voor mijn presentatie? Waar moet ik rekening mee houden bij het inrichten van een internetpagina? Kan ik voor deze cijfers beter een tabel gebruiken, een grafiek of een infographic? Mag ik dit plaatje zomaar gebruiken voor mijn weblog?

Op dit soort vragen geeft 'Beeldtaal' antwoord. Het boek bestaat uit vier delen. Na het inleidende deel zet het tweede deel drie belangrijke beeldtheorieën uiteen: Gestalt, semiotiek en visuele retorica. Met die theoriën in de hand verkennen verkennen de auteurs van 'Visual Language' in het derde deel de basiselementen van beeldtaal: compositie, typografie, perspectief en kleur. Het vierde deel tot slot, laat toepassingen zien in de dagelijkse beeldpraktijk, zoals foto's grafieken en tabellen, infographics, webpagina's en tijdschriftpagina's.

Het boek is bestemd voor iedereen die beroepsmatig met de publicatie van beeld te maken heeft of krijgt: journalisten, tekst- en beeldredacteuren, infographics-, relcame-, tentoonstellings- en bladenmakers, museummedewerkers, communicatieadviseurs, fotografen, illustratoren, typografen en webdesigners. De multidisciplinaire aanpak maakt dat iedereen voldoende aangrijpingspunten zal vinden op of net over de granzen van zijn of haar discipline.

De combinatie van theorie en praktijk door de opdrachten aan het eind van ieder hoofdstuk, maakt het boek geschikt voor zowel universitaire als hbo-opleidingen.

Specificaties

ISBN13:9789490947729
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:14-10-2016

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jos van den Broek

Prof. dr. Jos van den Broek (1951) is een biochemicus en farmacoloog met veertig jaar praktijkervaring als wetenschapscommunicator (wetenschapsjournalist, hoofdredacteur, infographicsmaker en vormgever). Hij schreef als auteur en co-auteur tal van populair-wetenschappelijke boeken, die hij meestal zelf vormgaf. Hij is de eerste auteur van 'Beeldtaal. Perspectieven voor makers en gebruikers' (3de druk, Boom Onderwijs, 2019). Hij doceerde wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden, met de nadruk op visuele en gezondheidscommunicatie.

Andere boeken door Jos van den Broek

Over Willem Koetsenruijter

Dr. Willem Koetsenruijter is docent/ onderzoeker bij de PraktijkStudie Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden en doceert daar onder andere het vak Methoden en technieken van Journalism Studies.

Andere boeken door Willem Koetsenruijter

Over Jaap de Jong

Jaap de Jong (1961) is redacteur van Onze Taal en hoogleraar Journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit Leiden. Hij geeft colleges 'Retorisch vuurwerk in politiek Den Haag' en traint neerlandici, juristen, ingenieurs en diplomaten in het vak retorica. Hij is (mede-)auteur van een tiental boeken, waaronder Handboek stijl, De eerste minuten en Beeldtaal.

Andere boeken door Jaap de Jong

Inhoudsopgave

Preface – Because it wasn't there yet

Part 1: Stop! First look! Then read! Then interpret!
1. Introduction. A book about how we look at things
2. Visual literacy. Knowing about images makes you image-wise
3. Why images? The functions of visual language

Part 2 Theory: Three perspectives on visual literacy
4. Gestalt. Gestalt 2.0: an aid to both maker and user
5. Semiotics. The meaning of what we see
6. Visual rhetoric. Images that persuade

Part 3: Putting theory into practice. The basic elements of visual language
7. Composition. Composition is about order and hierarchy
8. Typography. Every letter has its own character
9. The third dimension. Light on perspective
10. Color. No color, no taste

Part 4: In practice. Using visual language
11. Photography. Focusing on photos
12. Charts and tables. Bringing figures into focus
13. Infographics. Illustrations that integrate text and images
14. Web pages. Websites that work
15. Magazine pages. Pick me! Read me ! Sea you soon !
16. Copyrights. Who owns the image?

Appendix: File formats for photos

Index
About the authors (and their sources of inspiration)
Acknowledgements

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Visual Language