Lees verder
Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.
Meer over de auteursVlinder in de boksring
De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen
Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9789491560606Samenvatting
Sinds easyJet in 2001 het KLM-blauw zwart maakte neemt challengermarketing in Nederland een hoge vlucht. Dirk challenget Albert Heijn, Brand New Day debunkt woekeraars als Aegon en Marqt challenget onecht eten.
Achter die succesvolle challengercampagnes schuilen meeslepende en onthullende verhalen over leiderschap, gedrevenheid en lef. Want met spraakmakende reclame en rebellie alleen ben je er niet. Challengen met succes vereist bovendien een uitgekiende strategie en 100% klant-involvement, zoals Tango, Route Mobiel, Wakker Dier en Suitsupply bewijzen.
Steeds blijkt dat snelheid en wendbaarheid in de boksring beter werkt dan brute kracht.
‘Vlinder in de boksring’ beschrijft de belangrijkste Nederlandse challengers van de afgelopen 15 jaar, duikt in de theorie en brengt de zeven elementaire challengerregels in kaart.
Dit boek is het eerste in zijn soort in Nederland en is overdadig geïllustreerd met honderden hondsbrutale en hardgekookte uitingen. Het is een must-read voor uitdagers. Maar ook voor marktleiders en alle marketeers die marktleider willen worden.
De auteurs zijn ervaren reclamestrategen en kennen het marketingvak van binnen en van buiten.
Vier quotes uit het boek:
‘In de tv-spot was een busje van een onafhankelijke pechhulpverlener te zien. Zonder zichtbaar kenteken en voorzien van een Route Mobiel-logo. Medewerkers van de ANWB wisten desondanks de eigenaar te achterhalen en dreigden de man dat hij zijn werk kwijt zou raken.’
Op 22 maart 2010 plaatst Aegon een advertentie met de kop ‘Welkom Brand New Day’. Onbegrijpelijk, zegt Kalo Bagijn, ‘Hij is volslagen ongeloofwaardig en van een onstuitbare arrogantie. Maar voor ons práchtig.’
Als Tango haar eerste station opent, adverteren vier Texaco-stations in de directe omgeving met 25 cent korting. Tango krijgt de brief in handen waarin Texaco Nederland de tankstationhouders opdraagt om dat Tango ‘uit te roken’. Het komt Texaco op een boete van 1 miljoen euro te staan.
‘Je moet altijd namen noemen, anders zegt het weinig. Als je Albert Heijn noemt dan weet Albert Heijn meteen dat zijn klanten meelezen. En daar gaat het ons om’, aldus Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Erwin Wijman
Over José Evers
Over Piet Hein Smit
Inhoudsopgave
Inleiding – De 7 regels van de edele kunt van het challengen
1. Avis – Nummer 2 zijn als mentaliteit
2. easyJet – Hoe easyJet gaat vliegen in Nederland
3. Route Mobiel – De donderslag van Route Mobiel bij heldere ANWB-hemel
4. Dirk – Challengen begint bij de inkoopafdeling
5. Tango – Tanken bij Tango, plassen bij Shell
6. Suitsupply – Sex sells suits
7. Wakker Dier – Framen, famen en shamen
8. Brand New Day – De strijd tegen 7 miljoen woekerpolissen
9. Marqt – Challenger van onecht eten
Must reads voor challengers (en iedereen die gechallenged wordt)
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan