Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De FSM-methode

Procesmatig managen van functioneel beheer

Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789491710018
Voormalig top 100Totaal 104 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Samenvatting

Een methodische benadering voor het gestandaardiseerd inrichten en aansturen van modern functioneel beheer.

Functioneel beheer kan een mooie brug vormen tussen de business en IT-beheer. Het schijnbaar complexe vakgebied functioneel beheer krijgt nog maar relatief kort de aandacht die het verdient. Met de komst van ITIL is de laatste twee decennia de aandacht vooral gericht geweest op IT-beheer, dat dankzij die aandacht structureel is verbeterd. De tijd is nu rijp om even structureel te werken aan de verbetering van de brugfunctie die functioneel beheer moet en kan invullen.

Om een eind te maken aan de enorme variatie in de praktijk van functioneel beheer is een methodische aanpak noodzakelijk. De FSM-methode (Functional Service Management) is ontwikkeld om invulling te geven aan die behoefte.

Door de methodische structuur van FSM wordt een stapsgewijze verbeteraanpak mogelijk. De concrete verbeterdoelen in een FSM-invoering worden steeds bepaald door de lokale organisatie. Dit tekent het methodische karakter van FSM: een brede toepasbaarheid van beschikbare best practices, zoals gedocumenteerd in bijvoorbeeld BiSL, in een gestructureerde aanpak. Dat maakt de FSM-methode praktisch toepasbaar en begrijpelijk.

De FSM-methode is geheel analoog aan de ISM-methode voor IT-beheer. De methodes worden door tientallen leveranciers van producten en diensten gebruikt bij het ondersteunen van betere dienstverlening in de praktijk van de informatievoorziening.

In het boek bieden de auteurs de lezer een degelijke basis voor de aanpak van functioneel beheer. Daarbij kunnen lokaal aanwezige middelen, tools, en werkwijzen in die aanpak een plaats krijgen, zonder dat een ingrijpende reorganisatie noodzakelijk is. Door vanuit een krachtige structuur een praktische toepassing te vinden voor de eigen problematiek, kan een organisatie rendement halen uit de methodische aanpak die met FSM is vastgelegd.

Specificaties

ISBN13:9789491710018
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:255
Uitgever:Inform-IT
Druk:1
Verschijningsdatum:12-12-2013
Hoofdrubriek:IT-management / ICT
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De FSM-methode
Jan Hoogstra | 20 mei 2014
Het beheer van informatievoorziening krijgt meer en meer aandacht. De methoden voor IT-beheer zijn over algemeen bekend, met als belangrijkste exponenten ITIL en ISM. Een redelijk onontgonnen terrein is nog het functioneel beheer, de vertaalslag tussen de business en de IT-afdeling. 'De FSM-methode, procesmatig managen van functioneel beheer' van Van Bon en Hoving beschrijft een methode, die aansluit bij ITIL en ISM, om het functioneel beheer in te richten. Daarbij worden 6 processen uitgewerkt en een methode van invoering beschreven.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Jan van Bon

Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde. Vanaf 1989 begon hij zijn loopbaan in de automatisering met de invoering van processen bij PTT Post, en later bij PTT Telecom (IPW) en Unisource Information Services. Vanaf het begin van de jaren negentig was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling en verspreiding van kennis op het gebied van IT-management. In 1993 was hij één van de initiatiefnemers van het IT Service Management Forum in Nederland (ITSMF), en mede verantwoordelijk voor het professionaliseren van de vereniging. Voor ITSMF-International was hij jarenlang de trekker van de mondiale publicatiecommissie. Ook organiseerde hij voor diverse partijen tientallen seminars, symposia en congressen over beheer-relevante thema's. In 1996 nam hij het initiatief tot het opstellen van een Compendium IT Beheer. Dit initiatief werd uitgebouwd tot het IT Beheer Jaarboek, een reeks die verscheen van 1997 tot 2008. In totaal produceerde hij als hoofdredacteur ruim 70 boeken over IT-managementvraagstukken, met een grote internationale groep auteurs en reviewers. Sinds 1996 is hij ook de hoofdredacteur van de ITSM Portal, een internationaal kennisplatform waarmee tot op de dag van vandaag velen worden voorzien van informatie over actuele IT-managementvraagstukken.

Andere boeken door Jan van Bon

Over Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van modern IT servicemanagement. Kritisch en creatief heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen. Als gedreven senior manager en organisatieverbeteraar gaat hij voor duurzame resultaten. Resultaat en dus mensgericht, omdat medewerkers de kwaliteit van de uitvoering bepalen. Zowel bij het doorvoeren van veranderingen als het langdurig toepassen. Hij richt zich vooral op het structureel en resultaatgericht verbeteren van de dienstverlening door het verbeteren van de samenwerking tussen leiders, teams en professionals, en tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers en haar toeleveranciers. Dit leidt tot stabielere en efficiënter functionerende organisaties. Daardoor is geleidelijk de aandacht verlegd van het klassiek invoeren van ITIL, DevOps en procesmatig werken, naar resultaatgericht werken, met modern holistisch servicemanagement als middel, waarbij ‘lessons learned’ uit ITIL, DevOps, OBM, agile en experience management consequent geïntegreerd zijn in één werkwijze voor de gehele IT-organisatie. Wim heeft van hieruit, samen met een team van experts, leidinggegeven aan de ontwikkeling van de ISM-methode. Met de ISM-methode beschikt iedereen over een compacte breed inzetbare methode die snel en gefaseerd ingevoerd kan worden. Als ITSM-expert is hij een veelgevraagd klankbord voor leiders op C-level om zijn kennis met hen te delen. Hij is auteur, congresspreker, eventorganisator en actief blogger op Linkedin.

Andere boeken door Wim Hoving

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Introductie in functioneel beheer
1.1 Primaire versus secundaire bedrijfsactiviteiten
1.2 Functiescheiding als controlmechanisme
1.3 Dienstverlening
1.4 Positie in de waardeketen
1.5 Services en dienstverleners
1.6 Structuur van een dienstverlener
1.7 Beheerde objecten van IT-beheer
1.8 De kerndisciplines van IT-beheer
1.9 Objecten en kerndisciplines van FB
1.10 Modellen en frameworks voor FB

2. Procesmatig werken
2.1 Werkzaamheden in FB
2.2 Wat is een proces?
2.3 Kenmerken van processen
2.4 Het FSM-procesmodel
2.5 Procesflows
2.6 Werkwijzen
2.7 Services en producten
2.8 Samenwerking in de keten
2.9 Relatie FSM en BiSL

3. Besturing in een FB-organisatie
3.1 Functies en rollen
3.2 Teams en functies in FB
3.3 ABC - Attitude, Behavior, Culture
3.4 Communicatie

4. FB-processen
4.1 Procescontrol
4.2 Agreement management (AGM)
4.3 Specification management (SPM)
4.4 Error management (ERM)
4.5 Support management (SUM)
4.6 Information model management (IMM)
4.7 Risk management (RIM)

5. De FSM-invoering
5.1 Veranderen kost tijd en energie
5.2 Het verandervermogen van een organisatie
5.3 De FSM-invoering
5.4 Randvoorwaarden
5.5 Draagvlak creëren
5.6 Faseren en keuzes maken
5.7 Organisatiespecifieke inrichtingskeuzes
5.8 Rapportage
5.9 Ondersteunende middelen
5.10 Projectmatige invoering FSM
5.11 De FSM-support

Bijlage A: Cross-reference BiSL-practices en FSM-processen
Acroniemen
Definities
Bronnen
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De FSM-methode