Mathieu Weggeman is hoogleraar organisatiekunde in het bijzonder innovatiemanagement aan de Faculteit Technologie Management van de Technische Universiteit Eindhoven.
Meer over de auteursManaging professionals? Don't!
How to step back to go forward
Paperback Engels 2014 9789492004017Samenvatting
Door het voortdurend stijgende opleidingsniveau krijgen we steeds meer kenniswerkers in Nederland. De vloeren van onze organisaties worden in toenemende mate bevolkt door professionals en het aantal organisaties dat kennisintensief genoemd mag worden, groeit nog steeds: r&d labs, hightech-, ict- en mediabedrijven, organisaties voor zakelijke dienstverlening, gezondheidszorg- en onderwijsinstellingen, beleidsontwikkelende instanties, et cetera.
Het gaat in ‘Managing professionals? Don't!' over dienend leiderschap, over de kenmerken en eigenaardigheden van professionals, over hun belangrijkste productiefactor: kennis, over een van hun moeilijkste taken: innoveren en over vakmanschap, meesterschap en altijd maar blijven leren.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Cees Hoedemakers
Inhoudsopgave
1 mission and vision 11
Improve the balance: More collective ambition, fewer rules and procedures
2 strategy 46
The strategy is: Innovation and operational excellence and customer focus
3 structure 61
Stimulate borderless collaboration through loosely defined and multiform structures
4 systems 90
Do not manage based on process but on desired output: Do so with the aid of Personal and Team Commitment Statements
5 people 108
Offer professionals continuing learning opportunities to ensure state-of-the-art involvement in their profession
6 management style 139
Inspire professionals, BE there, dare to differentiate, function as heat shield against “noise from above’”
and love their profession
7 organizational culture 170
Stimulate a climate in which professionals are trusted and given room to exploit and explore their profession
Grand Finale 185
Bibliography 187
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan