Lees verder
Rolf Grouve (1983) is ondernemer en directeur bij verschillende ondernemingen. Hij heeft zowel een IT- als een bedrijfskundige achtergrond. Hij schrijft regelmatig columns voor verschillende media over deze onderwerpen die hij verzamelt op het platform a-business.nl. Rolf heeft meerdere boeken geschreven over toekomstbestendig ondernemerschap, innovatie en subsidies.
Meer over Rolf GrouveOndernemerskracht
Anticiperen op de toekomst
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789492939074Samenvatting
De wereld verandert snel en dat biedt natuurlijk bedreigingen, maar bovenal heel veel kansen. Maar dan moet je wel weten wat je er als ondernemer, ZZP'er, manager of adviseur aan hebt. Hoe kan je de veranderingen in de behoefte van je medewerkers, duurzaamheid en grote hoeveelheden data nu daadwerkelijk in je voordeel laten werken in je dagelijkse bedrijf? Hoe voorkom je hierbij onverwachte verrassingen die mogelijk leiden tot een faillissement of met spoed doorgevoerde ontslag ronden? Waarom kiezen de steeds schaarser wordende specialisten voor jou en niet voor je concurrent?
Het lijkt dat deze veranderingen alleen voor de Google's, Uber's, Tesla's en andere grote technologiebedrijven kansen biedt. Niets is minder waar, je kunt zonder grote en radicale aanpassingen ineens je bedrijf toekomstbestendig maken. Sterker, begin nu want wees eens eerlijk.....bestaat je bedrijf anders nog over 5 jaar?
In 'Ondernemerskracht' neemt de auteur je mee op een praktische manier, zodat je snel een antwoord vindt op de vragen voor jouw specifieke bedrijf. Gewoon door er zelf over na te denken en het zelf te doen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rolf Grouve
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Deel 1 Wat gebeurt er?
1. De noodzaak van toekomstgericht ondernemen 13
1.1 Toekomstige mens 14
1.2 Toekomstig bedrijf 17
1.3 Toekomstige klant en leverancier 20
1.4 Tekorten aan alles 22
1.5 De rol van informatie 26
1.6 De rol van technologie 31
Aan de slag… 33
2. Het nu van je organisatie 35
2.1 Je eigen blik 36
2.2 Wat doe je feitelijk? 41
2.3 Leve de visie, doelstelling en strategie? 44
2.4 Feedback op je organisatie van collega’s en medewerkers 47
2.5 Klanten hebben hun beleving, leveranciers hebben hun belangen 49
2.6 Kritische blik op je bedrijfsmiddelen 51
Aan de slag… 53
3. Fantaseren over de toekomst 55
3.1 Zonder vergezicht geen richtpunt 55
3.2 Even geen belemmeringen ervaren 57
3.3 Wat als je opnieuw zou beginnen? 58
3.4 Plaats je vergezichten in perspectief 59
Aan de slag… 61
4. De mogelijkheden van je organisatie 63
4.1 Trends en toepassingen 63
4.2 De rol van wet- en regelgeving 65
4.3 Het (on)vermogen van jouw organisatie 67
4.4 Maatschappelijke acceptatie 70
4.5 Het financieringsvraagstuk 72
Aan de slag… 75
Deel 2 Aan de slag!
5. Maak er één geheel van 79
5.1 Maak een plan en communiceer 79
5.2 Het sturingsinstrument 82
5.3 De impact op de werkvloer 87
Aan de slag… 92
6. Gestructureerd aan de slag 93
6.1 Maak het niet te moeilijk 93
6.2 Eén methode bestaat niet 94
6.3 Bewaak het draagvlak 96
6.4 Selecteer gedisciplineerd 98
Aan de slag… 103
7. De voortdurende reflectie 105
Aan de slag… 107
Checklist 109
Dankwoord 115
Over de auteur 117
Bronnen 119
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan