Toezicht en handhaving in de gezondheidszorg
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789492952929Samenvatting
De Algemene Rekenkamer verwijt toezichthoudende partijen binnen de gezondheidszorg onvoldoende daadkrachtig te zijn bij de aanpak van zorgfraude, onrechtmatige declaraties en hoge winsten, maar tegelijkertijd constateert zij dat de huidige wettelijke kaders hieraan grotendeels in de weg staan. Desondanks merkt zij wel op dat organisaties in het bestaande stelsel meer kunnen doen dan ze nu doen.
Vanuit dat uitgangspunt pogen de auteurs met dit boek de rechtspraktijk behulpzaam te zijn door het juridisch kader uiteen te zetten, waarmee dit boek een handboek vormt voor de rechtspraktijk voor het verrichten van toezicht en handhaving. Een en ander zodat binnen de huidige wet- en regelgeving toezicht en handhaving alsnog op zodanige wijze kan worden vormgegeven dat onrechtmatigheden bij declaraties en uitkeringen van collectieve zorggelden zo effectief mogelijk aangepakt kunnen worden. Zulks om de daarvan uitgaande druk op de financiële houdbaarheid van het zorgstelsel zoveel als mogelijk weg te nemen.
In dit boek wordt het thema toezicht en handhaving zorgbreed en aldus domeinoverstijgend besproken. Dit betekent dat alle stelselwetten – te weten (1) de Wet langdurige zorg, (2) de Zorgverzekeringswet, (3) de Jeugdwet en (4) de Wmo 2015 – op dit thema worden besproken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Inleiding 1
2 Toezicht en Handhaving onder de Wet langdurige zorg 9
2.1 Inleiding: langdurige zorg en toezicht 9
2.2 Hoofdrolspelers: wie houdt er toezicht op wie in de langdurige zorg? 10
2.3 Materiële controle in de Wlz 13
2.4 Fraude 15
2.5 Persoonsgebonden budget (Pgb-Wlz) 17
2.6 Maatregelen, terugvorderingsmogelijkheden 19
2.7 Conclusie 22
3 Materiële controle en fraudeonderzoek binnen de Zvw en het instrument van steekproef en extrapolatie 23
3.1 Inleiding 23
3.2 Materiële controle en fraudeonderzoek Zvw – wettelijk kader 23
3.3 Terugvorderen van onrechtmatige declaraties: Het instrument van steekproef en extrapolatie binnen de Zvw 27
3.4 Voorwaarden voor toepassen geëxtrapoleerde steekproef 29
3.5 Instrument van steekproef en extrapolatie binnen de Wlz en het sociaal domein 33
3.6 Conclusie 37
4 Toezicht en handhaving in het sociaal domein 39
4.1 Inleiding 39
4.2 Kwaliteit 40
4.2.1 Wat is kwaliteit? 40
4.2.2 Kwaliteitstoezicht: wie heeft welke wettelijke bevoegdheid? 42
4.2.2.1 Toezicht in de Wmo 2015 42
4.2.2.2 Toezicht op kwaliteit 43
4.2.2.3 Toezicht op kwaliteit in de Jeugdwet 43
4.2.3 Sturen op kwaliteit op grond van contracten 44
4.2.4 Kwaliteit in de verordening 46
4.2.4.1 Kwaliteit in de verordening met betrekking tot de Wmo 46
4.2.4.2 Kwaliteit in de verordening met betrekking tot de Jeugdwet 47
4.2.4.3 3D-verordening 48
4.2.4.4 Concrete en toetsbare omschrijving 49
4.2.4.5 Delegeren aan het college 50
4.2.4.6 Beleidsregels of nadere regels? 50
4.2.4.7 Essentialia 50
4.2.4.8 Afstemming eisen verordening en contract 50
4.2.5 Doorkruisingsleer 51
4.3 Rechtmatigheid 52
4.3.1 Toezicht op rechtmatigheid 52
4.3.1.1 Toezicht op rechtmatigheid in de Wmo 53
4.3.1.2 Bevoegdheden toezichthouder en bevoegdheden contractmanager 53
4.3.2 Toezicht op rechtmatigheid op grond van de Jeugdwet 54
4.3.3 Wie voert de controle op rechtmatigheid uit? 56
4.3.4 Fraudeonderzoek 57
4.4 Vormen van toezicht 57
4.4.1 Proactief en reactief toezicht 57
4.4.2 Fraudebestrijding 58
4.4.3 Toezicht bij calamiteiten 58
4.4.4 Openbaar maken onderzoeksrapporten 59
4.4.5 Delen van informatie 59
4.5 Het persoonsgebonden budget (pgb) 60
4.5.1 Intrekken beslissing 60
4.5.2 Terugvordering onder de Wmo 2015 61
4.5.2.1 Opzet 61
4.5.2.2 Terugvorderen bij derden 62
4.5.2.3 Beperkte mogelijkheden terugvorderen 62
4.5.2.4 Derdenbeding 63
4.5.3 Terugvordering op grond van de Jeugdwet 63
4.5.3.1 Geen wettelijke grondslag voor terugvordering 64
4.5.4 Terugvordering subsidie 64
4.5.5 Privaatrechtelijke mogelijkheden handhaving 64
4.5.5.1 Ontbinding (raam)overeenkomst en onverschuldigde betaling 64
4.5.5.2 Onrechtmatig handelen pgb-gelden 65
4.5.5.3 Bestuurder persoonlijk aansprakelijk stellen 66
4.6 Winsten in de zorg 66
4.6.1 Wibz 68
4.6.2 Wat kun je doen als gemeente? 69
4.7 Conclusie en advies 70
4.7.1 Verschillen en overeenkomsten 70
4.7.2 Advies 71
4.7.2.1 Aanbevelingen kwaliteit en rechtmatigheid 71
5 De Awb-toezichthouder en de Jeugdwet 73
5.1 Het verschil in juridisch kader tussen de Jeugdwet en Wmo 2015 74
5.2 Het beoordelen van cliëntendossiers 75
5.3 De Awb-toezichthouder 78
5.4 Het persoonsgebonden budget 80
5.5 Conclusie en aanbevelingen 83
6 Handhaving en toezicht in de Wmo 2015 85
6.1 Inleiding 85
6.2 Onderzoek 86
6.2.1 Aanleiding en wettelijke grondslag 86
6.2.2 Inlichtingen- en medewerkingsverplichting 87
6.2.3 De uitvoering van het onderzoek 89
6.2.3.1 Onderzoek door het college 89
6.2.3.2 Onderzoek door derden 90
6.2.3.3 Onderzoeksmiddelen 92
6.2.4 De inhoud van het onderzoek 96
6.3 Herzien en intrekken 99
6.3.1 Onjuiste of onvolledige gegevens 100
6.3.2 Niet langer aangewezen 101
6.3.3 Niet meer toereikend 101
6.3.4 Voldoet niet aan de voorwaarden 102
6.3.5 Niet gebruikt of voor een ander doel 103
6.3.6 Bevoegdheidsuitoefening 104
6.4 (Terug)vorderen 106
6.4.1 Artikel 2.4.1 Wmo 2015 106
6.4.2 Aanvullende terugvorderingsgronden in verordening of beleid 108
6.4.3 Overige bestuursrechtelijke terugvorderingsmogelijkheden 109
6.4.4 Derdenbeding 110
6.4.5 Privaatrechtelijke terugvorderingsmogelijkheden 110
6.4.6 Regres 112
6.5 Korte samenvatting 113
7 Toezicht en handhaving binnen het kader van de Algemene wet bestuursrecht 115
7.1 De Awb als algemeen kader voor toezicht en handhaving in de zorg 116
7.2 De Awb op hoofdlijnen beschouwd: toezicht, handhaving en sancties 117
7.3 De Awb nader beschouwd: bevoegdheden toezichthouders 119
7.4 Beperkingen aan Awb-bevoegdheden 121
7.5 Bestuurlijke sancties: herstelsancties en de bestuurlijke boete 123
7.6 Herstelsancties: de last onder bestuursdwang en de last onder dwangsom 124
7.7 De punitieve sanctie: de bestuurlijke boete 126
7.8 Toezichthouders in de zorg: IGJ en kwaliteit van zorg 127
7.9 Toezichthouders in de zorg: de NZa en markttoezicht 129
7.10 Conclusie 132
8 Conclusie 133
Literatuurlijst 151
Jurisprudentielijst 155
Trefwoordenregister 161
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan