Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Denken als Einstein - Leesbaar basiswerk voor managers

Het olijke gezicht van Albert Einstein, prijkt artistiek op de cover van dit zeer aangenaam vormgegeven boek. Ook het binnenwerk oogt prettig en ruimtelijk. Een fijn boek om te lezen, ook waar het de schrijfstijl van auteur Schreurs betreft. 

Arvid Buit | 14 oktober 2021 | 1-2 minuten leestijd

In de eerste inhoudelijke beschrijvingen, schetst Schreurs een pleidooi voor het ‘Einsteiniaanse’ denkwerk in relatie tot 3 perspectieven: dat van Management, Maatschappij en Jezelf. Vrij uitvoerig wordt ook zijn achtergrond als ingenieur, manager, adviseur en bestuurder geduid. Aan de hand van goed leesbare hoofdstukken worden in feite alle zwaktes in managementland behandeld en bekritiseerd. Aangevuld met verhalen/casuïstiek, maakt de auteur zijn punt helder en goed beschreven duidelijk.

Denk zoals ik

Met Einstein heeft dit boekwerk echter weinig tot niets te maken. Schreurs heeft vooral als pleidooi: ‘denk zoals IK’, want alle inzichten komen voort uit zijn eigen (technische) perspectief en (management) ervaring. Daarbij zijn de gestelde kritieken bepaald niet nieuw, en de benoemde oplossingen weinig creatief, of ook reeds achterhaald.

Uniciteit

Einstein is bijna synoniem voor creativiteit, anders denken, en grote intelligentie. Helaas geeft dit boek geen aanleiding om die uniciteit te bewonderen, en dat maakt de titel nogal misleidend. Feitelijk is de insteek vanuit de technische benadering heel waardevol, en voor wie het aan managementervaring ontbreekt, staan er oprecht waardevolle lessen in dit boek. Met name over beginnersfouten die worden gedicteerd door ouderwets managementdenken.

basiswerk 

Afsluitend zou ik stellen dat Schreurs een fijn leesbaar basiswerk voor managers creëerde, waarin hij zijn kennis en kunde als ingenieur naadloos verweeft in kritische aanschouwingen. Einstein moest niets hebben van publieke verering, maar had zijn naam ook niet geleend aan dit specifieke gedachtengoed vermoed ik.

Arvid Buit is executive coach en auteur van Wahlberg, Het verhaal van een CEO en van Red de Alfawolf. Hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van topbestuurders en de ontwikkeling van het vakgebied coaching.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden