Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Bertrand Weegenaar | 2 mei 2017 | 1-2 minuten leestijd

Meimaand Breinmaand

Geïnspireerd door het onderzoek dat Niki Korteweg in haar boek Een beter brein heeft samengebracht, besteed ik een maand extra aandacht aan mijn hersenen. Na een burn-out die Niki verraste, gaat ze als wetenschapsjournaliste na wat de aanleiding voor die burn-out kon wezen. Ze kwam uit bij haar overbelaste brein. Geen aandacht aan besteed, slecht onderhouden en overvraagt. En dan kan het op til slaan en veel functies even stilleggen. Maanden slapen en gedoe als gevolg. In Een beter brein vertelt ze wat er allemaal op het terrein van hersenonderzoek gebeurt. En dat is inmiddels heel veel.

Breintrainingen, pilletjes, voedingssupplementen en elektrogolven zijn de eerste en klassieke manieren om de capaciteiten van het brein te verbeteren. Er worden elektroden aan het brein aangesloten. Recent was een patiënt in staat om zijn kunstarm met zijn brein, verbonden met elektroden, te bewegen. Stroom en laserstoten zouden de kwaliteit van je gedachten kunnen beïnvloeden. Het is allemaal nauwelijks bewezen bij mensen is de nuchtere constatering.

Internationale en grote projecten (Human Brain Project en Google Brain) zijn gestart om een digitale versie van een menselijk brein na te maken of functies zoals gezichtsherkenning na te bootsen. In eerste instantie om te onderzoeken hoe het brein werkt en beïnvloedbaar is. We hebben dan één van de belangrijkste onderzoeksdoelstellingen van kunstmatige intelligentie bereikt. En als we dit exact begrijpen, hoe het te verbeteren is. En als we dan een digitale kopie hebben, deze uitbouwen en verbeteren. Dat is nog toekomstmuziek volgens Ray Kurzweil, die door Korteweg in het kader van dit boek is geïnterviewd. Toekomst maar als grondlegger van de Singulariteitsbeweging realistisch. Koppelingen tussen mensen en robots liggen voor de hand. Zo schrijft hij in onder andere How to create a mind

Wat kun je in een maand allemaal doen? Veel! Er komen geen bijzondere pilletjes (geen bewezen effect), geen brainwave stimulaties, stroomstoten, headsets en dergelijke aan te pas. Het moet gewoon met rust (slapen vinden die hersens fantastisch of nog beter, alle functies van je brein worden minder als je te weinig slaapt), gezond eten (vitamines B12, pinda’s, visolie enzovoort, en geen alcohol want dat vinden de hersens beslist niet leuk), en vooral focus. Lang geconcentreerd en ongestoord aan dezelfde taak werken, geeft het werkgeheugen in je brein de tijd om de verbinden goed te leggen. Eruit te halen wat er van nature inzit. Mediteren en dagdromen zijn ook goede aanwinsten in je patroon.

Lifestyle, discipline en voedingspatroon. Meer was er voor Niki Korteweg niet nodig om van de burn-out te genezen en dit interessante boek te schrijven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden