Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Inclusieve communicatie - Alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken

Dagelijks worden we geconfronteerd met de gevolgen van communicatie die allesbehalve inclusief is. Zo bereiken heel wat overheden, bedrijven en organisaties een deel van de samenleving niet. Inclusieve communicatie is dan ook niet vanzelfsprekend en vergt heel wat werk.

Hanan Challouki | 2 juni 2021 | 3-5 minuten leestijd

In mijn boek Inclusieve communicatie deel ik mijn kennis en praktijkervaring over deze essentiële expertise. De volgende 5 tips krijg je alvast cadeau.

Stel jezelf de vraag wie je wil bereiken
Om je inclusief doelpubliek te bepalen, is het belangrijk om even stil te staan bij wie er nu deel uitmaakt van je beoogde doelpubliek. Welk kenmerk van jouw doelpubliek kan je verbreden zonder relevantie te verliezen? Stel nu dat je ouders wil bereiken voor een productverkoop, dan dien je ook rekening te houden met het feit dat het begrip "ouder" veel diverser is dan wordt voorgesteld in reclame of mainstream media. Het zijn niet allemaal witte, middenklasse, jonge gezinnen met twee kinderen (een jongen én een meisje uiteraard). De variatie aan gender, seksuele geaardheid, etniciteit, relatiestatus en economische status is eindeloos. De verbreding van je doelpubliek begint met het wijzigen van je eigen mindset en maatschappijbeeld. Houd daarom de diversiteit van je doelpubliek dus altijd in het achterhoofd.

Verbreed je (sociaal) netwerk en team

Inclusieve communicatie vereist een scala aan perspectieven en referentiekaders. Met andere woorden: om een diverse groep mensen te bereiken, heb je een divers team nodig. Een homogeen team zal haar best doen om rekening te houden met bepaalde gevoeligheden, maar zal ongetwijfeld nog steeds zaken over het hoofd zien. Een van de voornaamste redenen dat groepen homogeen blijven, is dan ook dat mensen zich bewegen in gelijkaardige kringen. Elk individu (en zeker iemand die professioneel actief is binnen de marketing en communicatie) zou dus over een divers netwerk moeten beschikken. Zo blijf je bijleren en je blik op de wereld verruimen.

Hanteer een toegankelijk taalgebruik
Heel wat communicatie gaat voorbij aan potentiële doelgroepen omdat het gehanteerde taalgebruik ze niet inclusief genoeg is en geen rekening houdt met een divers doelpubliek. Zo zal de communicatie die je enkel uitstuurt in het Nederlands een drempel zijn voor nieuwkomers in ons land die de taal nog niet goed beheersen. Hetzelfde geldt voor een reclamecampagne die je enkel online lanceert en waarbij je dus digitaal ongeletterden niet bereikt. En misschien behoren de doelgroepen die ik opsomde helemaal niet tot jouw doelpubliek en dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar als ze er wel toe kunnen behoren, maar door jouw communicatie uitgesloten worden, is dat een gemiste kans. Zelfreflectie, empathie en inlevingsvermogen in andere doelgroepen waar je zelf niet toe behoort, zijn daarom van groot belang voor geslaagde communicatie.

Zorg voor representatie
De eis van verschillende groepen om realistische representatie en zichtbaarheid wordt steeds luider en kunnen we niet langer negeren. Mensen willen erkend worden in hun identiteiten en zich aangesproken voelen op een manier die voor hen echt aanvoelt. Bovendien mogen we niet onderschatten wat de impact is die organisaties kunnen hebben op de diversiteit in onze samenleving en hoe deze gepercipieerd wordt. We kennen tal van voorbeelden waarbij reclamebeelden onze maatschappelijke visie hebben beïnvloed (alle vrouwen aan de haard is bijvoorbeeld al lang achterhaald, toch?) en de manier waarop we naar bepaalde zaken kijken. Representatie zorgt ervoor dat we dergelijke stereotypen kunnen doorbreken.

Wees authentiek

In tijden van zogenaamd fake news en fake followers wordt echtheid meer dan ooit geapprecieerd. De perceptie van echtheid en het vertrouwen winnen van gebruikers of consumenten gebeurt echter niet van de ene op de andere dag. Het is iets dat je moet verdienen door consistent hetzelfde verhaal te vertellen en de waarden van je merk op een duurzame manier uit te dragen. Om het vertrouwen te winnen van een divers publiek en inclusief te communiceren, heb je eveneens nood aan authenticiteit als centrale waarde. Zorg er dus voor dat inclusie één van deze waarden wordt en dat het deel gaat uitmaken van waar jij of het bedrijf voor staat. Op die manier maak je duidelijk dat inclusie een duurzame plaats verdient en niet enkel dient als verkooptruc.

Hanan Challouki is de oprichtster van
Inclusified, het bedrijf dat zich focust op inclusieve strategieën en campagnes. Ze werkte al samen met bedrijven als Google, Brussels Airport, Telenet en BNP Paribas en werd voor haar innovatieve strategieën in 2018 beloond met een plek in de prestigieuze lijst van Forbes 30under30. Ze is de auteur van Inclusieve communicatie.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden