Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Agile HR - De (on)misbare rol van HR in wendbare organisaties

Het beoordelingsgesprek, van wie moet dat eigenlijk? En werken in een vaste functie, individuele bonussen en vaste opleidingsbudgetten, wie heeft dat bedacht? Waarom gaan recruiters alleen over het vinden van nieuw talent?

Gidion Peters | 6 oktober 2017 | 3-5 minuten leestijd

Dit soort vragen worden steeds vaker gesteld door mensen en organisaties die wendbaar willen worden. Ze zien dat in tijden van razendsnelle verandering, de ‘menskant’ van organisaties heel anders kan en moet worden aangepakt. Daar hoort een HR bij die niet op de regels en procedures zit, maar op werkgeluk, klantgeluk, een open cultuur en continu leren. En waarbij zelforganiserende teams de thuisbasis zijn van gemotiveerde medewerkers.

Het is deze combinatie van wendbaar werken en HR die sinds een aantal jaar internationaal een opmars maakt onder de naam ‘Agile HR.’ Vanuit onze ervaring met Agile HR en die van de organisaties die ermee werken, hebben we als team dit boek geschreven, vol praktijkervaringen en praktische tips. Zelf alvast aan de slag? Probeer deze 4 dingen eens uit:

1. Probeer een nieuwe rol uit: Employee Experience Ontwerper

Organisaties hebben tegenwoordig allerlei ontwerpers in dienst om de reis van gebruikers en klanten door hun producten zo mooi mogelijk te maken (User Experience en Customer Experience). Maar hoe zit het met de reis van de medewerker door de organisatie? Als je die bestudeert, vind je allerlei kansen om de ervaring van de medewerker te verbeteren. Bijvoorbeeld in de aanloop naar de eerste werkdag of op de momenten dat het privé even tegenzit. Met een klein gebaar of een kleine aanpassing, kan de organisatie het verschil maken, dankzij de oplettende Employee Experience Ontwerper.

2. Visualiseer je werkzaamheden met kanban

We zien HR-teams, recruitment teams en vele andere teams die geen genoegen meer nemen met een vergadercyclus waarin het werk wordt besproken. En die gefrustreerd zijn over het gebrek aan prioriteiten. Kanban is een eenvoudige werkwijze om al het werk dat je als team doet te visualiseren. Je kunt hier vervolgens staand bij vergaderen en als team beslissingen nemen over wat wel en wat niet belangrijk is. Het meest eenvoudige kanban bord heeft de kolommen ‘Te Doen,’ ‘Bezig’ en ‘Klaar.’ Beschrijf op losse post-its het werk waar iedereen mee bezig is en de basis voor het goede gesprek ligt er.

3. Laat teams zelf talent aantrekken

Zelforganiserende teams zijn multidisciplinair en kunnen zelfstandig in een klantbehoefte voorzien. Je ziet ze steeds meer: bij ING bijvoorbeeld hebben dit soort teams de oude afdelingen vervangen. Maar ook als je nog niet zo ver bent, kun je een team de ruimte geven om zelf taken op te pakken die we normaal bij de HR afdeling parkeren. Zoals recruitment. Het team formuleert zelf waar het naar op zoek is in een kandidaat, en beschrijft niet de precieze functie, maar de competenties die het team nodig heeft. Teamleden stemmen de behoefte aan nieuw talent af met andere teams, voeren de gesprekken en helpen het nieuwe teamlid bij groei en ontwikkeling.

4. Maak de ambities van je team transparant

Voor persoonlijke ambities binnen de organisatie wordt veelal het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) gebruikt. Dat speelt zich echter vooral af tussen jou en je baas. Maar wat betekenen jouw ambities eigenlijk voor het team, en hoe kun je die delen en onderwerp maken van gesprek? Het Awesome Ambities Board is een eenvoudig visueel overzicht van de ambities van iedereen in het team, en maakt in één oogopslag duidelijk waar jouw collega’s (samen) naartoe willen. HR geeft de kaders mee waaraan de awesome amibities moeten voldoen, denk aan tijd, thema’s en verbindingen. Vervolgens geef je als teamlid aan wat voor projecten je graag wilt werken, welke vaardigheden je wilt ontwikkelen en op welke manier je aan welke teamambities wilt bijdragen. Het Awesome Ambition Board kan op een whiteboard in het kantoor hangen maar bijvoorbeeld ook online in een tool als Trello voor iedereen inzichtelijk worden gemaakt. Door deze transparantie kunnen teamleden elkaar helpen met het realiseren van elkaars ambities.

Naast deze en andere tips en werkwijzen, vind je cases van onder meer Bol.com, Transavia, Heembouw, Eneco en Philadelphia Zorg in ons boek. Benieuwd hoe agile HR in jouw organisatie is?

Gidion Peters is oprichter van Scrum Company in Nederland en Organize Agile in de VS: beiden richten zich op het fundamenteel transformeren van organisaties. Agile werken staat daarbij centraal: de flexibiliteit om sneller te kunnen inspelen op verandering. Hij is co-auteur van de boeken Scrum in actie en Agile HR.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Petra de Boer, Martin Bruggink, Maarten Bruns
Scrum in actie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden