Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Criteria voor de longlist

Sommige mensen moeten er niet aan denken, wij hebben er met volle teugen van genoten: ruim 200 managementboeken lezen in het afgelopen half jaar. Dat komt in de praktijk meer op zo'n 70 boeken per jurylid, toch al weer een stuk behapbaarder. In eerdere blogs las je al over opvallende zaken. In januari was het tijd om de boeken dicht te slaan en de discussie te openen: welke titels halen de longlist?

Daniëlle de Jonge | 6 februari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Zes juryleden met een grote diversiteit aan achtergronden, veel lees- en recenseerervaring, een aantal ook nog eens auteur. Dat staat garant voor het delen van mooie inzichten en voeren van pittige discussies. Zo geschiedde. Aantekeningen in de aanslag, boeken op tafel en klaar om te beargumenteren waarom dat ene boek echt op de longlist hoort. Of juist niet. Zo zaten we twee uur lang in een vergaderzaal. We blikten terug op een boekenlijst vol thema's, schrijfstijlen en boeksoorten. Zo lazen we elk jaar terugkerende onderwerpen als leiderschap, management, HR en marketing. Nieuwere thematiek wint terrein en gaf ons veel kennis over robotisering, technologie en de wijze waarop startups de markt kunnen veroveren. En het groeiend aantal boeken over duurzaamheid en ‘groen zakendoen' laat terecht zien dat op dit vlak een beweging in de maatschappij gaande is. Sommige boeken doken de diepte in met modellen en theorie, andere waren praktisch en motiveren om er iets mee te doen. Er was genoeg oude wijn in nieuwe zakken te vinden, daar staan gelukkig een heel aantal boeken tegenover die met een verfrissende kijk op de zaak komen. Kom daar maar eens uit als jury. Het lukte, en heel goed ook!

De criteria waarop we alle boeken hebben beoordeeld:
• Praktisch: is het een boek met handige tips of is de vertaalslag naar de praktijk makkelijk te maken?
• Actualiteit: is het onderwerp ‘hot' of meer van alle tijden?
• Originaliteit: is het echt vernieuwend of een frisse invalshoek of biedt het weinig nieuws.
• Leesbaarheid: is de schrijfstijl vlot en uitnodigend of lastig om doorheen te komen?
• Bestendigheid: is het een onderwerp dat de komende drie jaar relevant blijft?
• Onderbouwing: is er een gedegen literatuurlijst toegevoegd of verwerkt in de hoofdstukken?
• Verzorging: is er voldoende aandacht besteedt aan indeling, kleurgebruik en beeldmateriaal?

Elk boek werd in eerste instantie naar twee juryleden verstuurd, die het al dan niet als longlistwaardig aanmerkten. Soms was de mening van een derde jurylid nodig om het oordeel definitief te maken. En dat resulteerde dus in de lijst om over te vergaderen. Want het doel is om de 50 beste boeken van het jaar te kiezen die een plaatsje op de longlist verdienen. Het werden er in totaal 54. Stuk voor stuk boeken die wij als jury aanraden om te lezen. Of ze nu binnen iemands vakgebied vallen, of de lezer juist verleiden om andere kennis te krijgen. Want het zakendoen verandert continu, niks mis mee om te proeven van de volle breedte aan thema's. De auteurs van de longlist en hun uitgevers verdienen een groot compliment voor wat ze hebben neergezet. Op 20 februari, als de longlist bekend wordt gemaakt, vieren zij ongetwijfeld een feestje en kijken ze reikhalzend uit naar de bekendmaking van de shortlist die ongeveer een maand later volgt. Ik wens jou als lezer alvast veel plezier met het grasduinen in deze bijzonder mooie lijst!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

 Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden