Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Liesbeth Tettero | 30 september 2020 | 2-3 minuten leestijd

Proberen lukt altijd - 'Complete sportschool met faalfitness-oefeningen'

Niemand is perfect, iedereen maakt wel eens een fout. Waarom vinden we het dan toch vaak zo erg als het een keer gebeurt? Of waarom doen we niet wat we zouden willen doen uit angst om een fout te maken?

Dat zijn vragen die faalkundige Remko van der Drift bezighouden. Na het schrijven van Fouten maken Moet en Fouten maken Moed was hij nog niet klaar met het onderwerp. Boek drie werd Proberen lukt altijd. Een bemoedigende en vooral stressreducerende boodschap.

Alarmbellen bij perfectiestress

Van der Drift munt de term Perfectiestress, precies het juiste woord om te omschrijven wat de de angst om fouten te maken oproept. Perfectionisme hoeft tenslotte niet per se niets negatiefs te zijn, er is niets mis met dingen goed willen doen. Maar als het stress oproept, moet je op de alarmbellen letten. In het eerste deel van Proberen lukt altijd beschrijft Van der Drift deze alarmbellen: geen fouten durven maken, te hoge eisen stellen, veel bevestiging bij anderen zoeken en bang zijn om door de mand te vallen. Herkenbaar voor velen en ook in mijn coachpraktijk zeer regelmatig onderwerp van gesprek.

Proberen, proberen en nog eens proberen

Goed als je de alarmbellen herkent, maar hoe komen we vervolgens van de perfectiestress af? Daar gaat deel twee van het boek over. Op basis van inzichten uit de psychologie, oosterse filosofie, verschillende coachmethodieken én improvisatietheater introduceert Van der Drift praktische tips tegen perfectiestress. Uit de ACT-methodiek, Acceptance and Committment Therapy, leent hij het begrip defuseren: een techniek om afstand te nemen van perfectiestress-gedachten. En als dat niet werkt, kun je aloude meditatietechnieken gebruiken om hetzelfde te bereiken, eh, sorry, te proberen. Want ook voor alle tips en oefeningen in het boek geldt: proberen staat voorop. Probeer je stressgedachten te zingen, probeer ze een rare naam te geven, maar ook: probeer ongemak te verdragen. Bijvoorbeeld van een koude douche. En proberen lukt altijd, toch!?

Tandje minder streng

De mooiste tip vind ik zelf: probeer je eigen beste vriend te zijn. Want we zijn vaak veel strenger voor onszelf dan voor onze dierbaren. Inzichten uit de psychologie laten zien dat daar een reden voor is: we willen leren van wat mis gaat om fouten en de pijn die daarbij komt kijken voortaan te vermijden. Maar dat mag best een tandje minder streng, laten we wat liever voor onszelf zijn!

Oefenboek voor de faal-sportschool

Naast een boek vol inzichten en tips is Proberen lukt altijd een echt oefenboek. Voor iedereen die wel eens last heeft van perfectiestress - en ik ken maar weinig mensen die hier nooit last van hebben, dus dat belooft een flinke oplage. Maar het boek is ook een fijne bron van inspiratie voor coaches en trainers die mensen met perfectiestress begeleiden. Van der Drift biedt een complete sportschool met faalfitness-oefeningen om je faalspieren te trainen en om vooral steeds meer te leren om vooral te proberen. Mooie voorbeelden en persoonlijke anekdotes illustreren wat we natuurlijk eigenlijk al lang weten, maar wat we kennelijk niet vaak genoeg kunnen horen of lezen: fouten maken is menselijk. De illustraties maakten dat ik regelmatig in de lach schoot, ze zijn erg grappig en relativerend. En dat ook dat helpt tegen perfectiestress: lachen zorgt voor een daling van stesshormonen in je lijf!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden