Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zo vernieuw je je businessmodel

Na de eerste bladzijden van Zo vernieuw je je businessmodel van Yousri Mandour, Kris Brees en Dorien van der Heijden, wat aarzelend gelezen te hebben, werd mijn aandacht steeds meer naar de inhoud getrokken. Een knap geschreven boek, met praktische handreikingen en een indrukwekkende methodiek.

Dick Bos | 14 januari 2016 | 3-5 minuten leestijd

Het heeft even geduurd voor ik door het boek Zo vernieuw je je businessmodel, van Yousri Mandour, Kris Brees en Dorien van der Heijden, gegrepen werd. Dat komt hoogst waarschijnlijk omdat het in eerste instantie oogt als weer een van die boeken met een nieuwe kijk op het aanpassen van een businessmodel.

Naarmate echter in het boek duidelijker werd hoe dit boek/deze methodiek verder bouwt op modellen zoals het klantgestuurde businessmodel van Houtgraaf & Bekker, met een eigen twist, hoe boeiender het werd om het boek verder te lezen.

Na de presentatie van een aantal businessmodelraamwerken en externe omstandigheden wordt de lezer er op gewezen dat er één zaak echt belangrijk is, namelijk: ‘Richt – wanneer je met de vernieuwing van je businessmodel aan de slag wilt gaan – je blik eerst naar buiten, voordat er een keuze wordt gemaakt uit een van de bestaande modellen. De suggestie is om vanuit een foto van de huidige situatie de routes te vinden/volgen die bij de vernieuwing kunnen helpen.

De schrijvers geloven er in dat het maken van een scherpe ‘foto’ van de huidige situatie, om deze vervolgens te fotoshoppen/modelleren, betere kansen biedt om een onderscheidend nieuw businessmodel te ontwikkelen, dan wanneer de huidige bedrijfssituatie volledig terzijde wordt geschoven en de blik op een oneindig vergezicht wordt gericht. Dat lijkt ook zinvol omdat voor medewerkers en de klanten de organisatie herkenbaar blijft en dus dicht bij zichzelf blijft. Hoewel aan de andere kant drastische vernieuwingen moeten worden in- en doorgevoerd om de organisatie toekomstbestendig te maken.

Het raamwerk waar de schrijvers mee werken noemen zij het ‘Businessmodelwiel’, dat is opgebouwd uit vier kwadranten:

1) Doelgroep & relatie: Voor wie zijn we er? Hoe gaan we met ze om?

2) Aanbod & Kanalen: Wat doen we voor ze? Hoe bieden we het aan? Via welke kanalen?

3) Verdienmodel: Hoe zorgen we er voor dat de gecreëerde waarde zich ook financieel laat vertalen in omzet en winst?

4) Bronnen & Partners: Hoe, en met wie, realiseren we dit?

In de term Businessmodelwiel zit de ´beweging´ opgesloten, noem het het in beweging brengen van het vliegwiel van de verandering. Dat is ook logisch omdat bij de vernieuwing van het bestaande businessmodel een beweging in gang wordt gezet, waarbij meerdere van de hierboven genoemde kwadranten geraakt en anders ingericht moeten worden.

In het boek worden twaalf routes beschreven naar de nieuwe business die aansluiten bij de nieuwe visie, dat er afgestapt moet worden van het behalen van concurrentievoordeel, maar oog moet zijn voor waardecreatie.

In het boek wordt vervolgens in 12 afzonderlijke hoofdstukken de diverse af te leggen routes beschreven, met aansprekende voorbeelden die de theorie ondersteunen. Het gaat te ver om deze allemaal in deze recensie te beschrijven. Maar als voorbeeld sta ik even stil bij route 6 ´Herplaatsen in de Keten´, creëer een nieuw aanbod en maak daarbij gebruik van alle activiteiten in de keten.

De auteurs komen met het verhaal van een Amerikaanse vrouw die net als haar moeder en oma kleding maakte voor haar eigen kinderen. Dat deed ze omdat ze gefrustreerd raakte door de kinderkleding voor de jonge meisjes in de reguliere winkels, die naar haar mening kwalitatief slecht en weinig inspirerend waren. Nog afgezien van de hoge prijzen. Ze naaide voor haar kinderen en toen ze op een dag te veel stof had maakte zij meer kleiding en verkocht die via een winkeltje op de veilingsite eBay. Deze eerste stap heeft geleid tot een goedlopend bedrijf.

Waar zat hem dan de kracht van het zich ontwikkelende bedrijfje? Het speelde in op de trends van authenticiteit, vakmanschap en personalisatie van de bestelde kleding. Daarnaast werd er handig gebruik gemaakt van de digitale communicatiemiddelen, zoals veilingsite, maar ook facebook waardoor een groot achterland bereikbaar werd.

Behalve dat het boek waardevolle inzichten geeft, nodigt het je in de laatste hoofdstukken ook uit om aan de slag te gaan.

Zo vernieuw je je businessmodel is een prettig leesbaar boek, met een waardevolle nieuwe kijk op de wijze waarop je een businessmodel kunt vernieuwen. Absoluut het lezen waard.

Dick Bos studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is werkzaam als senior projectleider en programma-/verandermanager bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Yousri Mandour, Kris Brees, Dorien van der Heijden
Zo vernieuw je je businessmodel!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden