Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Arvid Buit | 21 februari 2018 | 1-2 minuten leestijd

Auftragstaktik en het Pruisische/Duitse leger 1850-1945

Er zijn vele perspectieven van waaruit organisatiekunde en management performance worden belicht. Dit boek kiest daarvoor een zeer origineel standpunt: de kracht van het Duitse leger in WOII.

Keer op keer wist dit collectief vriend en vijand te verbazen door oppermachtig te blijken in achterstand situaties. Auteur Jaap Jan Brouwer heeft al vele titels op zijn naam staan, en voegt hiermee wederom een werk toe met een cultureel-historische insteek.

Als eerste moet ik u waarschuwen wanneer u dit werk in het openbaar leest. Het kaftontwerp en de hard-klinkende Duitse titel, maken dat menig omstander een wenkbrauw zal optrekken. De enigszins ouderwetse ontwerpstijl wordt helaas ook in het binnenwerk doorgezet. Pagina na pagina vol met ellenlange epistels, wat mij betreft weinig logisch gerangschikt. Ik verwachtte een heldere uiteenzetting van managementinzichten, aan de hand van praktische voorbeelden. Wie dat verwacht komt bedrogen uit. En dat terwijl de Duitse werkwijze doorgaans herkend wordt aan systematiek, helderheid en ‘gründlichkeit’.

Toegegeven: voor lezers die dol zijn op geschiedkunde, oorlogshistorie en misschien zelfs supergeneraals is er een ruim aanbod van vele anekdotes, veldslagen en unieke gebeurtenissen. Maar wat duurt dat allemaal ontzettend lang. Vele quotes komen op één enkele pagina meerdere keren terug, zonder dat er grafisch onderscheid wordt gemaakt (anders dan een Italic schuin lettertype). Je moet echt wel beschikken over veel geduld en bovengemiddeld veel interesse in geschiedkunde om dit boek eenvoudig uit te lezen.

De link met management is wat mij betreft flinterdun. Al zijn er best overeenkomsten te vinden met o.a. Lean en Agile gedachten, blijkt in de praktijk dat zelfs die moderne varianten al uit de mode zijn. Ik lees vooral verouderde bedrijfskunde in een wel heel vergezocht jasje verpakt.

Positief is de zorgvuldigheid waarmee dit werk is opgesteld en de volledigheid in alle verhalen. Voor mij persoonlijk valt dit alles weg in een werk dat op mij chaotisch, overdadig en achterhaald aandoet.

Arvid Buit is executive coach en auteur van Wahlberg, Het verhaal van een CEO en van Red de Alfawolf. Hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van topbestuurders en de ontwikkeling van het vakgebied coaching.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden