Net als ieder ander vak heeft ook marketing minder leuke kanten. Welke klussen slaan we het liefste over, besteden we uit of schuiven we voor ons uit? Marketing- en Communicatiebureau MarkC ging in samenwerking met Managementboek.nl op zoek naar de Rotste Marketingklus van Nederland.
De grootste rotklus
Het onderzoek, gehouden onder 149 marketingprofessionals, levert een duidelijke winnaar op: acquisitie. Gevraagd naar hun top drie zette 18% van de respondenten acquisitie op de eerste plaats. Bij 12% stond telemarketing op nummer twee. Adresbestanden bijhouden completeert de top drie; 11% zette deze klus op de derde plaats.
Werk blijft liggen
Behalve dat acquisitie de nummer 1 onder de rotklussen is, blijft het ook het vaakst liggen. Samen met klantinformatie beheren en de eigen website bijhouden, wordt acquisitie regelmatig overgeslagen op de 'to do list'. De oorzaak daarvan is in de meeste gevallen een gebrek aan tijd. Ook worden rotklussen vaak niet gedaan omdat ze zo vervelend zijn. Liefst 21% van de respondenten geeft aan dat werk blijft liggen omdat het niet leuk is om te doen.
Opvallend is dat de drie 'rotste klussen' zich aan de saleskant bevinden. Professionals besteden weinig tijd aan deze vervelende klussen en geven ze klaarblijkelijk geen prioriteit. Een gemiste kans, omdat juist deze klussen van commercieel belang zijn.
Bekijk de infographic en download het whitepaper met de volledige resultaten op www.markc.nl/rmknl.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.