Een scenarioschrijver begint met het schrijven van een nieuwe film. Op de allereerste dag pakt ze haar laptop, slaat die open, en start bij scène 1. Ze schrijft haar eerste dialoog …
Uh nee. Waarschijnlijk niet. Goeie kans dat als ze dat zou doen, ze halverwege het script in een totale chaos zou eindigen; was personage X nou al vermoord? En had personage Y al bekend dat hij de onechte zoon van personage Z was? Dit is een bekende instinker: hoe dieper je in het verhaal zit, hoe lastiger het wordt om het overzicht te houden. Voor je het weet schrijf je er weer een interessante scène bij, en nog een, en nog een. Tot je verzuipt in de interessante scènes en vergeten bent waar de film eigenlijk over gaat. De gemiddelde schrijver begint niet met het lukraak schrijven van mooie dialogen, omdat het de kans op verdwalen te groot maakt. Meestal werken schrijvers met een systeem van kaartjes of gele briefjes waarop ze de scènes zetten. Ze schuiven die net zo lang heen en weer totdat er een coherent verhaal ontstaat met een heldere verhaallijn. Die manier van werken gebruiken we ook bij Storydesign. Storydesign is een methodiek waarbij je op het meest uitgezoomde niveau een verhaalstructuur ontwerpt die optimaal aansluit bij het psychologisch proces van overtuigen.
Storytelling
Het tweede deel van het boek Storydesign gaat over Storytelling. Een goed Storydesign geeft je een strategisch kader waarmee je mensen vooral cognitief overtuigt. Het is als een huis met mooie, maar nog kale kamers. Die kamers vul je vervolgens met anekdotes. Want een goed onderbouwd idee alleen is niet genoeg om ons gedrag te veranderen. De Romeinse redenaar Marcus Tullius Cicero schreef het tweeduizend jaar geleden al: als je je publiek tot actie wilt aanzetten zul je het ook moeten emotioneren. Zonder deze emotie knikt je publiek vriendelijk en gaat het weer over tot de orde van de dag. Het is het misschien wel het grootste misverstand rondom presenteren: dat dingen veranderen zodra we het cognitief met elkaar eens zijn. Ja zeggen is makkelijk, ja doen is iets heel anders.
Storydesign en Storytelling vullen elkaar perfect aan. Storydesign geeft je het ijzersterke strategische kader en Storytelling zorgt voor het warm kloppende hart. Je hoeft niet bang te zijn dat het ingewikkeld is om met deze methodiek te werken: in de afgelopen jaren zijn duizenden professionals in binnen- en buitenland je voorgegaan. Zij bevestigen dat het niet heel ingewikkeld is om met Storydesign en Storytelling te werken, maar dat de resultaten opzienbarend zijn. Ze hebben overzicht en grip op hun verhaal, en merken dat ze veel meer invloed kunnen uitoefenen met hun presentaties. Daarnaast zijn ze minder tijd kwijt aan de voorbereiding.
Het boek Storydesign is een weerslag van inzichten uit de klassieke retorica, de psychologie en de wereld van het theater en de film. We hopen dat het je zal inspireren. Maar we willen boven alles dat je na het lezen van dit boek ook echt iets kunt. Daarom moedigen we je aan om mee te doen. Pak een pen en een papiertje en krabbel mee met de hoofdstukken. Als je niet tevreden bent met het resultaat verfrommel je je papiertje en begin je gewoon opnieuw. Je zult zien dat je aan het einde van het boek een verhaal hebt dat vele malen beter is dan waar je mee begon.
Farah Nobbe is eigenaar van Nobbe | Mieras trainingen, een bureau dat gespecialiseerd is in presentatietrainingen. Ze is de auteur van Storydesign.